OXFORD-DEBAT
De discussie
moet
overal nog beginnen. Zo lijkt het na een debat op de Oxford
Debating Club over genetische manipulatie. Een groot deel van
alle
gemanipuleerde gewassen verdwijnt op dit moment in de voederbakken van
kippen, varkens en koeien. Moeten we daarmee doorgaan? Zo luidt de
vraag
waarover de aanwezigen deze avond mogen stemmen. Een van de zeldzame
keren dat
Britse kopstukken voor en tegen met elkaar van gedachten
wisselen.
|
|
KUIKENS
EN DOBBELSTENEN
Het onderzoek van de
Franse onderzoeker
René Peoc'h oogt verbijsterend. De uitkomsten al helemaal. Er
zal wel een onderzoeksfoutje zijn gemaakt. Want hoe kunnen jonge vogels
de gooi van een dobbelsteen beïnvloeden en hoe kunnen kuikens een
lukraak
rondrijdende kunstmoederkip naar zich toe trekken? Toch past het
kuikenonderzoek helemaal binnen een nieuwe, uiterst succesvolle
onderzoekslijn.
|
|
|
BEUYS & TARKOVSKI
Wie zei daar dat
kunst binnen de muren van een
museum moet worden genoten? De legendarische Duitse kunstenaar Joseph
Beuys zag ook het planten van zevenduizend bomen als een uiterst
kunstzinnige handeling. Nu, vijftien jaar later, staat het Duitse
kunstenaarsduo Roswitha & Dieter Pentzek op bijna dezelfde plek
een dood boompje te begieten.
Honderd dagen lang. Zei de grote
Russische filmmaker Andrei Tarkovski niet ooit: "Wie elke dag op
hetzelfde tijdstip dezelfde handeling verricht en uitvoert als een
ritueel, zal de wereld veranderen."
|
|
MET ANDERE OGEN
Schilderend aan de
oever van het Reitdiep ervoer Sim
Visser, de nieuwe
directeur van Kasteel Groeneveld, voor het eerst wat het
betekent om verbonden te zijn
met een plek. "Een ervaring van geluk - van begrijpen, van
verbondenheid met verleden en toekomst; kortom van
het geluk er te mogen zijn." In een schitterend essay laat Visser de
wandelaar, de automobilist
en de schilder in zichzelf
aan het
woord over de toekomt van het Nederlandse landschap.
|
|
© Horst Anthofer / Roswitha
& Dieter Pentzek
|
Dit nummer los
nabestellen
|
Dit nummer
ontvangen als
welkomstgeschenk
|