|
Farmer John op IDFA
Het in plastic verpakte kippetje uit de supermarkt
komt
niet meer van een boerderij. Op de achttiende editie van
's werelds grootste documentairefestival IDFA realiseren
publiek en jury zich met schrik hoe weinig we weten
over de herkomst van ons voedsel. De film Ons Dagelijks
Brood is nog niet afgelopen of de verontwaardiging
klinkt alom. “Dit kan niet langer.” De
industriële verwerking
van 50.000 kippen wekt afgrijzen. De jury
spreekt over "nachtmerrieachtige beelden" en een "visioen van de hel".
IDFA 2005 heeft iets fascinerends vanwege de ontmoeting stad-platteland
in hartje Amsterdam. En daar stapt warempel zelfs farmer John naar
voren,
hoofdpersoon uit een van de publieksfavorieten: The Real Dirt on Farmer
John. De Amerikaanse bioboer die met de hulp van duizend stadse
consumenten
heeft weten te ontsnappen aan de wurggreep waarin de landbouw
terecht is gekomen. Commentaren, reacties en interviews.
|
Nabestellen
van dit
nummer, klik hier.
|
Lees hier
de redactionele inleiding tot dit
nummer.
|
|
|
|
Het leven als avontuur
Liefde is in de ogen van de 78-jarige Amerikaanse
filmer Albert
Maysles de sleutel tot elk contact. “Mensen zeggen wel
dat liefde blind is. Ik zou daarvan willen maken dat liefde
blind is voor vooroordelen.” Maysles is bekend geworden
door films over Christo, Marlon Brando, Truman Capote,
Leonard Bernstein, Jessye Norman, Vladimir Horowitz,
Mstislav Rostropovich, The Beatles, The Rolling Stones en vele anderen.
Musici,
acteurs, filmmakers die vaak toevallig op zijn weg kwamen. Zoals ook de
Dalai Lama op zijn weg kwam. Een gesprek met een romanticus die zich de
rest van zijn leven op het kleine en nabije wil richten.
“Terwijl het grote spektakel
ons afstompt en verbittert, stemt het kleinere, met liefde gemaakte
lichtvoetige
werk ons zachtmoedig.”
|
|
|
Thuis
op Walcheren
“Alleen een verdwaalde kustbewoner
weet hoe
vreselijk het is om bij harde wind ver van de
kust te wonen.” Vorig jaar, nog ver van Zeeland
wonend, kreeg Veronica Frenks de dichtbundel
Achter een Glimlach van Johanna Kruit
cadeau. Een bijzonder geschenk, vond ze. Zeker
toen ze merkte hoeveel aangenaam heimwee
de bundel opwekte naar Walcheren. Verlangen
ook naar een toekomst waarin het Zeeuwse landschap
opnieuw een rol in haar leven zou kunnen gaan spelen. Inmiddels
is het zover. Vanuit Vlissingen doet ze een tweede poging
dit verlangen te duiden. Ze klopt aan bij dichteres Johanna
Kruit voor een kennismaking, een interview en een fietstocht.
|
|
De taal der paarden
Griekse monniken, Spaanse missionarissen, cowboys
en circuslui
zijn de eerste meesters in de kunst van het natuurlijk paardrijden
geweest. VA op zoek naar het geheim van de aloude paardrijkunst.
Want net zoals een doofstom mens kan liplezen, zo leest
een paard de gebaren en de houding van de mens. In 2002 waren
we dicht bij een interview met de Duitser Klaus Ferdinand
Hempfling, die zelf maanden in de leer is geweest bij een oude
monnik in de Pyreneeën. Maar de afspraak ging op de valreep
niet door. Tijd voor een nieuwe poging: Deelname aan een
managementtraining
met twee paarden als co-trainer en een interview met trainer Hans van
Randwijk,
een van de Nederlandse pleitbezorgers van een natuurlijke omgang met
paarden.
|
|
|