|
Gevoel voor
Ruimte
Zijn liefde voor het Hollandse voetbal bracht hem bij de
Nederlandse architectuur en schilderkunst. In de jaren negentig kwam
hij vier jaar in Nederland wonen om het land te leren kennen dat hem
met zijn voetbal had betoverd; en om het geheim van het artistieke,
creatieve en verfijnde spel te ontrafelen. Een schoonheid die wat hem
betreft doet denken aan het ruimtegevoel van de 17e eeuwse schilders
Pieter Jansz Saenredam en Johannes Vermeer. Sommigen spreken over het
beste boek dat ooit over de Nederlandse voetbalcultuur is geschreven.
Het Goethe Instituut plaatste Briljant
Oranje op de lijst van aanbevolen WK-literatuur. Een zomers
interview met David Winner op het terras van het Filmmuseum in het
Amsterdamse Vondelpark. Lees
verder...
|
Nabestellen
van dit
nummer, klik hier.
|
Lees hier de redactionele inleiding tot dit
nummer.
|
|
|
|
Schrijven met licht
Miljoenen Zweden zagen de documentaire The Old Man in
the Cottage. Een hommage aan de stilte, de kunst van het wachten en de
band met de nog onaangetaste natuur, die doet denken aan de Nederlandse
docu Het is een schone dag geweest van Jos de Putter die in Zeeland het
laatste oogstjaar van zijn ouders vastlegde. Diezelfde verstilling
ademen de meer dan duizend zwartwitfoto’s uit die de gemeente Best
onlangs kocht van Noud Aartsen. Een fotograaf die oog had voor de
kwaliteit van het moment in een tijd dat een dergelijke kwaliteit nog
geen prijs had. Veronica Frenks zoekt de Brabantse fotograaf op in
Frankrijk voor een wandeling door het okergetinte landschap, destijds
zo raak getroffen door Van Gogh, waar Aartsen nu de stilte en ruimte
terugvindt uit zijn jeugd.
|
|
|
CLOWN, PASTOR EN HOOGLERAAR
Waar anderen op hun 65e of reeds lang daarvoor hun
werkzame
leven afronden, maakt Paul de Blot zich op zijn 82e op om hoogleraar te
worden op de prestigieuze Nyenrode Universiteit. Zijn werkgebied:
organisatievernieuwing en spiritualiteit. VA voerde twee lange
gesprekken met hem: een in de Amsterdamse redactieruimte en de ander op
Nyenrode.
Een all-rounder die op de
vraag naar zijn lievelingslandschap zonder
aarzelen verwijst naar de woeste branding uit zijn jeugd. Het strand
aan
de Indische Oceaan waar hij als klein kind eigenlijk niet mocht komen.
De metershoge golven die je keer op keer terugsloegen, maar ook de
ontdekking van de wereld van relatieve kalmte waar hij in terecht kwam
op het moment dat hij zich door de golven heen had geslagen. Een
metafoor voor de rest van zijn leven.
|
|
Muiderslotconcerten
Mooie uitspraak van illustratrice Marit Törnqvist
na de uitreiking van de Gouden Penseel 2006: “Er bestaat in Nederland
een gigantische angst voor alleen al de neiging naar zachtheid,
gezelligheid, oubolligheid.” Wat kinderboeken betreft: “Een illustrator
kan wel iets heel esthetisch en spectaculairs bedenken, maar een kind
moet wel het gevoel hebben: dit is mijn wereld.” Een uitspraak die
recensente Amalia Baracs uit het hart gegrepen is. In de meer dan tien
jaar dat Baracs kinderboeken recenseert, heeft ze hartstochtelijk
gepleit voor boeken geschreven en getekend vanuit de belevingswereld
van het kind. Een portret waarin ze behalve over
kinderen en boeken vertelt over haar jeugd en de zondagochtendconcerten
in de Ridderzaal van het Muiderslot, die ze al 25 jaar organiseert.
|
|
|
Eten uit de natuur
Zijn kinderen raakten verslingerd aan de
vlierbloesemlimonade. Zelf vertelt hij enthousiast
over de mogelijkheden van lievevrouwenbedstro (“Dat je van dat kruid
zo’n lekkere vla kan maken”). Zelfs in Nederland bleken er
nog aardig wat mensen van alles te weten
over eetbare paddestoelen en kruiden uit de natuur. “Een vrouw uit
Curaçao die het van haar opa heeft meegekregen, maar ook
topkoks, en middenin de Bijlmer een mevrouw die lekkere kruidjes weet
te oogsten. Meer mensen dan je zou denken.” Michiel Bussink schreef er
het boek Lekker Landschap
over, met geweldige recepten voor gesuikerde madeliefjes,
paardenbloemgelei, pinksterbloemenboterham en sleedoornlikeur. Een
interview.
|
|