VA

nr. 4-2006

VA-editie 4-2006
Home Inspirerende films
Abonnement met vier topinterviews als geschenk
Los nummer bestellen Contact

Inspirerende films

BioThee

Twee edities als welkomstgeschenk


DON GIOVANNI

De nieuwste Don Giovanni van De Nederlandse Opera werd eind 2006 met een orkaan van boe-geroep ontvangen. De opera die tijdens Mozarts leven maar niet wilde aanslaan bij het publiek in Wenen, maar later wel de ‘opera aller opera’s’ werd genoemd. In deze VA volgen we de symbolische uitleg van oud-theaterdirecteur Maarten Zweers, die het verhaal laat beginnen op het moment dat de oude wijsheid van de ingewijden de genadeslag wordt toegekend. “Het enige dat er van die wijsheid overblijft, is een stenen beeld. In versteende vorm wacht deze haar tijd af.” Een esoterische navertelling van de oude renaissance-legende Don Giovanni en de Stenen Gast, waarop Mozarts opera is gebaseerd.  

Los bestellen van dit nummer, klik hier.
Lees hier de redactionele inleiding tot dit nummer.


THEATER & ESOTERIE

Opera’s van Mozart, Wagner of Richard Strauss, maar ook de toneelstukken van Shakespeare en de symfonieën van Beethoven en Bruckner bevatten een ongekend rijke ideeënwereld. Een ideeënwereld die veelal is terug te voeren op mythen, legenden en oude wijsheid. Een vraaggesprek met oud-theaterdirecteur Maarten Zweers over de symbolische laag onder veel opera's van Mozart, Wagner, Verdi, Puccini, Richard Strauss en de werken van Shakespeare en hun opvallende actualiteit.

Links over dit onderwerp, klik hier.
Een nieuw interview met Maarten Zweers vind u in editie 2-2013





DE TUINMAN EN DE WOESTIJN

De stilte is adembenemend. “Intrigerend is ook dat het zo volstrekt zinloos is wat hier gebeurt,” schreef Martin Bril ooit. Zelfs in Mildam zelf moeten dorpsbewoners diep nadenken waar de ecokathedraal van tuinfilosoof Louis le Roy zich nu ook al weer bevindt. Betreden op eigen risico, staat er op het toegangshek. Het wonderlijke laboratorium van een man die volkomen accepteert dat hij het resultaat van zijn stapelingen in het jaar 3000 nooit zal aanschouwen. “Het is een in zichzelf gekeerde wereld waar je per ongeluk in terecht moet komen, niets wetend, nietsvermoedend.” Veronica Frenks kwam tegen alle adviezen in toch in deze wereld terecht. Een fotoverslag.

Performance van de Japanse butoh-danseres Moeno Wakamatsu op 28 september 2003 in de ecokathedraal
Links over dit onderwerp, klik hier.


EEN LES VOOR DE OGEN

Een lang gekoesterde wens: een interview met de Duitse filmregisseur Edgar Reitz. De man die in 1980 nietsvermoedend begon aan een project dat alles bij elkaar 25 jaar zou gaan duren. Heimat-liefhebbers als Geert Mak weten zich nog precies het moment te kunnen herinneren dat ze de eerste afleveringen zagen. En wie de filmreeks nooit heeft gezien, wacht een cadeautje: de kennismaking met een wereld van ongekende filmische schoonheid. “Ik denk dat de filmkunst tot taak heeft ons langzaam en voorzichtig weer te leren zien. Een school voor de ogen. De wereld is normaliter idioot, zinloos en verhuld, maar in de kunst stelt ze zich weer open. Zo zou ik het willen zeggen.” Najaar 2006 presenteerde Edgar Reitz op het Filmfestival van Venetië het definitieve sluitstuk van het Heimat-project. Een interview met de Duitse regisseur in het Goethe Instituut 

Voor een interview van Frank Wiering met Reitz, zie ook VA 4-2000.
Nadere info, zie de links op deze website.


Een tweede interview met Edgar Reitz vind u in editie 1-2014 Heimat films van Edgar Reitz op DVD


   Verder lezen?  Bestel 4-2006 los Bestel 4-2006 binnen een abonnement Geef geschenkabo van een jaar



Dit nummer los nabestellen


Abonnement met vier topinterviews als geschenk

VA Editie 3-2006
Home
Vorige nummer
Volgende nummer
Overzicht alle jaargangen: Leeskamer