“Symbolisch
gezien geeft Beethoven in zijn opera Fidelio
een beschrijving van het kernprobleem van
onze tijd. De gevangen gezette Florestan hunkert naar licht, lucht en
vrijheid, net alle andere levensvormen op aarde. Uiteindelijk
biedt Beethoven hoop. Florestans vrouw, Leonore, komt in
actie. Letterlijk vertaald is zij het symbool van innerlijke heelheid
en
integriteit. Onder de naam Fidelio dient zij zich aan bij de
gevangenis.”
|
"Aan
het
begin van de Europese cultuur is Orfeo zijn
goddelijke ziel kwijtgeraakt. Het
begin van een lange cultuurperiode waarin het accent is komen te liggen
op
het groeien van het zelfbewustzijn in mensen. In onze tijd beginnen we
het contact met de ziel weer te leggen en stukjes van die diepere laag
in
onszelf vrij te maken. En daarmee zullen we ook de verbinding met onze
Euridice weer kunnen herstellen."
|
“In
Wagners opera Siegfried
maakt het hoofdpersonage Siegfried zich los van de krachten uit het
verleden.
Zijn oude
zwaard breekt in stukken. Zelfs de grootste smid van de oude cultuur
is niet bij machte het te
maken. Als smid van de nieuwe
tijdgeest neemt Siegfried de rol van Nime over. Uit het vijlsel van het
oude zwaard weet hij een nieuw
zwaard te smeden. En vervolgens slaat Siegfried het aambeeld van de
oude smid in stukken.”
|
“Die
Frau ohne Schatten leert ons de ogen te openen voor de
uiteindelijke levensopdracht van de mens: de
ontdekking van het bestaan van onze ‘bouwtekening’, de ziel, waarnaar
we onszelf dienen te realiseren, en die we
ondanks alle verleidingen van het leven onwankelbaar trouw moeten
blijven, zoals ook Tamino zo mooi uitdrukt in een beroemde aria in
Mozarts Die Zauberflote.
|