VA

nr. 1-2012

VA-editie
Home Nieuwe webwinkel films
Abonnement met twee welkomstnummers
Los nummer bestellen Contact

Verkooppunten BioThee

Een nieuwe webwinkel

Momenten van betovering

De uitdaging was een artikel te schrijven over momenten van betovering. Een aantal subjectieve, vooral muzikale momenten van betovering, die een of twee weken later al weer heel anders hadden kunnen uitpakken. Van dit artikel is een papieren versie verschenen waarin "de vonk" in woord en beeld wordt overgebracht. Of althans een poging daartoe wordt ondernomen. En hieronder treft u de bewegend-beeld-versie aan waarin het aantal woorden verregaand is teruggebracht ten behoeve van een selectie filmpjes: een heel andere manier van communiceren dus. Leuk om de mogelijkheden van beide te onderzoeken.


3. Swingle Singers: Zangplezier

Nu kennen we de muziek van de Swingle Singers, we zijn vertrouwd met hun jazzy manier van zingen. Maar ooit moet het verbijsterend zijn geweest. Luister naar hun opname van Bachs Partita No.2 uit de jaren zestig; stel je voor dat je als luisteraar nog niet weet wat er op 1 minuut 25 seconden zal gaan gebeuren (luister naar het vierde fragment hieronder)...

J.S. Bach - fuga G mineur BWV 578

Swingle Singers, 1964. Voor een orgel-uitvoering, klik hier
image

Een foto waar ik eindeloos naar kan kijken? Juist dat intrigerende zwart-wit beeld van de oorspronkelijke Swingle Singers uit de jaren 60. De wonderlijke ontspanning van de vrouw links in beeld. Acht zangers die wereldfaam verwierven toen ze de voor klavecimbel geschreven noten van Bach in gezongen vorm ten gehore brachten. Hun allermooiste vertolking? Bachs fuga in G Mineur. Nergens lijkt de hoge sopraanstem mooier dan hier. Alsof ze ergens boven de muzieklijnen zweeft. Zo vrij, zo moeiteloos. 

Jacques Demy- Les Parapluies de Cherbourg

Klik hier voor de openingsbeelden van de film, (Catharine Deneuve, hier)
image

Geen idee wie de hoge sopraan is. Ik volg het spoor van Christiane Legrand, de belangrijkste sopraan van de originele groep. En kom uit bij Les Parapluies de Cherbourg uit 1964 van Jacques Demy, echtgenoot van Agnès Varda. Christiane Legrand zingt hierin de rol van moeder in deze volledig gezongen film (waarvoor haar broer de muziek schreef). "Zij mag mijn gastvrouw zijn bij elk diner," zegt een liefhebber bij het diner-fragment links. 

Michel en Christiane Legrand - I will wait for you

Opname uit Pim Jacobs tv-programma Music all in op 16 juni 1974
image

Christiane Legrand zingt in 1974, samen met haar broer Michel, de door hem geschreven liefdessong uit Les Parapluies de Cherbourg in het Tros-programma Music all in van Pim Jacobs. Recente reactie van een liefhebber op internet: "Ik heb dit destijds op tv gezien en het ontroerde me tot diep in m'n ziel. Vandaag dacht ik, laat ik het eens proberen op YouTube en ja hoor ... onvoorstelbaar het is on-line."

J.S. Bach - Partita n.2 in C mineur (Sinfonia)

Swingle Singers, 1964
image

Nu kennen we de muziek van de Swingle Singers, we zijn vertrouwd met hun jazzy manier van zingen. Maar ooit moet het verbijsterend zijn geweest. Luister naar hun opname van Bachs Partita No.2 uit de jaren zestig, stel je voor dat je als luisteraar nog niet weet wat er op 1 minuut 25 seconden zal gaan gebeuren, het moment waarop een sopraan de klank overneemt met de woorden ta-ba-da-ba-da-pa-da-ba. 

   Verder lezen?  Bestel 1-2012 los Bestel 1-2012 binnen een abonnement Geef 1-2012 cadeau



4. De pianiostemmer: Streven naar perfectie

Pianomania

Trailer zonder ondertiteling (Pinanomania is in beperkte oplage verkrijgbaar via VA's webwinkel)
image

Ergens in Pianomania (2009), een documentaire over het precaire werk van een capabele pianostemmer van Steinway & Sons, zit een intrigerend moment. De pianostemmer vraagt hoe de meesterpianist de klank van zijn vleugel wil hebben. Wil de pianist de pianoklank ‘vol’ en ‘ruimtelijk’ hebben – en de pianostemmer geeft dat visueel weer door zijn armen wijd uit te spreiden. Of juist ‘klein’ en ‘intiem’ – en dan bewegen zijn armen naar elkaar toe, om het tegenovergestelde gebaar uit te beelden.

Het is een fundamentele keuze! En het antwoord van de pianist ("allebei") doet denken aan een geniale scène uit de Britse comedy-serie Coupling over drie vrouwelijke en mannelijke dertigers. Een van de drie vrouwen, Jane, is verliefd geworden op een knappe, kerkelijk georiënteerde man, die haar meeneemt naar een Bijbelbijeenkomst. En daar wordt de verliefde Jane een fundamentele vraag gesteld, namelijk of zij al haar hele leven religieus is geweest of dat haar religieuze belangstelling van recenter datum is. Het antwoord van Jane, na flink wat nadenken, luidt: Both. "Allebei." Ga er maar aanstaan als pianostemmer. Een onmogelijke opgave. Stel je een makelaar voor die aan een aspiranthuizenkoper vraagt of hij voor zijn klant op zoek moet naar een oud, sfeervol pand of juist naar een modern, strak appartement. Allebei. Of een ober die de vraag stelt of een restaurantgast al dan niet vegetarisch wil eten. Allebei!

Glenn Gould speelt Bach: Invention 8 in F groot

Muziek bij een serie portretten van Glenn Gould

Je begint na het zien van Pianomania warempel te verlangen naar het gemompel van Glenn Gould. De Canadese pianist die maar niet ophield te hummen en te neuriën tijdens het spelen en geluidstechnici tot wanhoop bracht in hun pogingen om al die bijgeluiden er weer uit te zeven. Glenn Gould werd bij het grote publiek bekend als de excentriekeling die, wat voor weer het ook was, obsessief handschoenen droeg en gehuld in winterjas, sjaal om de nek, een petje op, in een taxi in snikheet New York, in het midden van de zomer, aan de chauffeur kon vragen: ‘Mag het raam dicht?’. 

Dirigent Leonard Bernstein vond het in 1962 bij aanvang van een concert met Gould nodig om het publiek uit te leggen dat hij het als dirigent niet eens was met de Brahms-interpretatie van Gould deze avond. Goulds tempo was véél te langzaam, vond Bernstein.

Glenn Gould en hond: Partita #2

Een jonge Glenn Gould in de documentaire "The art of Piano"
image

Er zijn tal van intrigerende documentaires gemaakt rond deze pianist. De een nog mooier dan de ander. Maar de mooiste opname aller tijden is die toch waarin je een jonge Gould in een soort stofjas achter de piano ziet zitten (video links), met de opengesperde muil van Goulds hond, gapend op de grond. Prachtig hoe Gould middenin dat stuk (toevallig ook Bachs Partita No.2) opstaat van zijn kruk, in zichzelf gekeerd naar het raam loopt, afwezig naar buiten kijkt, en de fuga in zijn hoofd blijft herkauwen, om dan weer achter de piano plaats te nemen en zijn kijkers/luisteraars opnieuw in vervoering te brengen.

Wie meer wil zien en horen van Glenn Gould klik hier voor een opname van Bach - BWV 828 - 6 - Menuet. Wie Leonard Bernstein niet alleen wil horen in zijn live opgenomen en met humor doorspekte speech voorafgaande aan het concert met Gould in Carnegie Hall 1963, maar ook iets van beeld wil zien, klik hier. Een registratie van Goulds eigen vierstemminge fuga So You Want to Write a Fugue? voor televisie in 1963. Glenn Gould die Bachs Goldberg Variaties speelt op jeugdige leeftijd in 1963. En op rijpere leeftijd in 1981. "Luister naar de 1963 uitvoering in de morgen en de 1981 uitvoering in de avond," aldus een liefhebber van beide versies. Klik hier voor  een video van Gould in een orkestuitvoering van Bachs Piano Concert No.7 in G mineur BWV1058. En hier voor een tv-gesprek tussen Gould en violist Yehudi Menuhin over een werk van Schönberg dat ze op het punt staan samen te gaan spelen (Engels gesproken, Duits ondertiteld). Als toegift een recente uitvoering van Goulds eigen vierstemminge fuga op het conservatorium van Moskou in 2010.

   Verder lezen?  Bestel 1-2012 los Bestel 1-2012 binnen een abonnement Geef 1-2012 cadeau



5. Bach & Bukowski: Heiligschennis

Gek dat een mens soms de plek registreert waar hij zich bevindt. Het was op een rotonde: de vreemde rotonde met stenen koeien bij Eemnes. Schrijver/columnist Theodor Holman was die ochtend aan de beurt om zijn muzikale keuze te laten klinken op radio 4. Zojuist had hij gezegd dat er ‘ongetwijfeld’ luisteraars zijn ‘die de nu volgende opname helemaal niets zullen vinden’. Of erger, er zelfs ‘een soort heiligschennis in zullen zien’. Even later horen we een pianist Bach spelen, terwijl hij tegelijkertijd door de muziek heen een gedicht ten gehore brengt dat overduidelijk niets met Bach van doen heeft. Een zware, weemoedige stem op een ondergrond van barokmuziek. De eerste reactie: verbijstering. En dan: Hoe is het mogelijk dat zo’n ongewone combinatie zo mooi kan zijn?

Willem van Ekeren: You know and I know

J.S. Bach (Wohltemperierte Klavier, no. 12) & Charles Bukowski (Uit: Last night of the earth poems). VPRO Vrije Geluiden (19 maart 2006)

De pianist blijkt ene Willem van Ekeren. Het was in 1997 dat Van Ekeren de slaap niet kon vatten. Op zijn nachtkastje lag een stukgelezen dichtbundel van de Amerikaanse dichter Charles Bukowski. Midden in de nacht sloeg hij dat boek nog eens open en las voor de zoveelste keer Bukowski’s gedicht You know and I know and thee know en hoorde ergens in zijn hoofd een stuk uit Das Wohltemperierte Klavier van Bach. Fuga en gedicht vielen samen. Hij ging achter de piano zitten, begon de fuga te spelen en zong Bukowski’s dichtregels.  

Willem van Ekeren: Bluebird

J.S. Bach (Wohltemperierte Klavier, no. 18) & Charles Bukowski (Uit: Last night of the earth poems). VPRO Vrije Geluiden (19 maart 2006)

In 2006 publiceert het Duitse Bukowski Genootschap een interview met Willem van Ekeren. Prachtig omdat Van Ekeren zo zijn best doet ‘het geheim’ in woorden te vangen, maar daar met geen mogelijkheid in slaagt. Hij weet het allemaal ook niet. Waar de bluesy manier van zingen van de dichtregels vandaan komt? “Het antwoord is dat ik geen andere manier zou weten. Wanneer ik de woorden van Bukowski voel en hoor, is dit voor mij de manier waarop die woorden moeten worden gezongen.” Een persoonlijke favoriet: Van Ekeren vertolking van Bluebird.

Een van Bukowski’s mooiste teksten is wat mij betreft Nirvana (hier voorgelezen door Tom Waits). Het verhaal van een bijna magische tocht door het Amerikaanse landschap, met een pauze onderweg. Een gedicht dat in Nederlandse vertaling ongeveer aldus begint: ‘Hij was een jongeman en hij zat in een bus – die door North Carolina reed, op weg naar ergens – En het begon te sneeuwen en de bus hield halt – bij een klein café in de heuvels – en de inzittenden gingen naar binnen – en hij zette zich neer aan de toog met de anderen – de maaltijd was opvallend goed...’

   Verder lezen?  Bestel 1-2012 los Bestel 1-2012 binnen een abonnement Geef 1-2012 cadeau



6. Beaux Arts Trio: Zingende instrumenten



Beaux Arts Trio speelt Ravel, Piano Trio 1

Indiana Universiteit, jaren zeventig. Isidore Cohen, viool, Bernard Greenhouse, cello, Menahem Pressler, piano 

Jarenlang heb ik het knipsel bewaard. Dit stond erin: ‘Het Beaux Arts Trio was een wereldwijd bekend pianotrio, opgericht in 1955. Afscheidsconcert: 2008. Gedurende zijn vijftigjarige bestaan werd het trio bijeengehouden door de oprichter Menahem Pressler – de vaste pianist, die zijn instrument kon laten zingen met een adembenemende lyriek.'

Bach: Christum wir sollen loben schon, BWV 121

Nikolaus Harnoncourt en Concentus Musicus Wien in 1979/1980

Maar de authentieke uitvoeringspraktijk was niet aan hem besteed. Pressler zei: “Als het zo eenvoudig was kon je gewoon naar een museum gaan, een pruik uit die tijd opzetten, jezelf poederen omdat je je niet kunt wassen – maar dat is niet wat Haydn zo bijzonder maakt.” Hoe kan je het met Pressler oneens zijn, denk je dan. En dan… klinkt in de nacht van 11 januari 2008 op radio 4 het begin van een cantate. De presentator kondigt het openingskoor aan van BWV 121. Keer op keer luister ik het terug. Vervolgens struin ik internet af voor andere uitvoeringen. Beluister ze uiteindelijk allemaal, maar de mooiste, de aller-aller-mooiste is en blijft deze... Uitvoerder? De pionier van de authentieke uitvoeringspraktijk, Nikolaus Harnoncourt. De enige uitvoering die rond een kern van rust lijkt opgetrokken.



(Update 22-04-2012) In een recent interview met de NRC zegt Nikolaus Harnoncourt dat het een illusie is om te denken dat je Bach zou kunnen spelen zoals Bach zelf heeft gespeeld. Niemand kan dat, niemand weet hoe dat moet. En dat geldt niet alleen voor Bach. Sterker nog, Harnoncourt zegt er ten diepste van overtuigd te zijn dat de componisten van toen "woedend zouden worden als ze onze interpretaties nu zouden horen; ofwel zich een kriek zouden lachen." En dan hoopt Harnoncourt maar op het laatste. "Alles is fout." Maar eigenlijk geeft dat ook niet. Want het gaat er niet om Bach te kopiëren, maar om de boodschap van zijn muziek zo goed mogelijk te vatten.

Nikolaus Harnoncourt repeteert Beethoven

Repetitie Nikolaus Harnoncourt vijfde symfonie Beethoven, Graz (2007)

Je doet je best, zegt de inmiddels 82-jarige dirigent, om de muziek recht te doen - om de boodschap van de muziek zo goed mogelijk proberen over te brengen. Een dirigent voor wie 'ego' niet of nauwelijks een rol speelt en die bij zijn recente komst naar Amsterdam (april, 2012) hooglijk zei te betreuren dat ons huidige onderwijssysteem is ingericht op maatschapplijk, financieel succes. "Logica gaat, daarom, voor fantasie." En op die manier - aldus Harnoncourt - kweek je mensen zonder ronde persoonlijkheid, opgegroeid zonder fantasie. "Terwijl fantasie nu juist de bron is van vooruitgang. Welke ideeen had Einsten gekregen als hij geen viool had gespeeld?" In de opname links enige intrigerende minuten uit een repetitie van Beethovens vijfde symfonie, voorafgaande aan een uitvoering tijdens het Styriarte Festival in Graz. (NRC 19-04-2012).




7. Mozarts beddenfabriek: Voorbij het fysieke

Vroeger schijnen theatermensen beducht te zijn geweest voor het publiek op het schellinkje, bovenin het theater. Mensen die van hun hart geen moordkuil maakten. In de 2006-uitvoering van Don Giovanni in Het Muziektheater kwam het boegeroep van alle kanten. “Dit is geen Mozart meer,” klonk het. Toch waren de recensies zo kwaad nog niet. Sterker nog, tal van recensenten waren redelijk opgetogen over deze "opgefrisde" uitvoering. Voor het eerst een interpretatie waarin de hoofdpersoon zegeviert in de beroemde finale confrontatie tussen Don Giovanni en de geestverschijning van de Commendatore.

Afsluitende scène van Mozarts Don Giovanni

Rodney Gilfrey (Don Giovanni), Matti Salminen (Commendatore), 2001. Zürich Opera House o.l.v. Nikolaus Harnoncourt
image

De opera die tijdens Mozarts leven maar niet wilde aanslaan bij het publiek in Wenen, maar later de ‘opera aller opera’s’ werd genoemd. In VA 4-2006 volgden we de symbolische uitleg van oud-theaterdirecteur Maarten Zweers. Een esoterische navertelling van de oude renaissance- legende Don Giovanni en de Stenen Gast, waarop Mozarts opera is gebaseerd. “Het enige dat er van de oude wijsheid over is gebleven, is een stenen beeld. In versteende vorm wacht deze haar tijd af.” In VA 1-2012 veel meer over de finale confrontatie met de Stenen Gast.

Trailer en interview DNO 2006 versie Don Giovanni

De Nederlandse Opera presenteerde in het Mozart-jaar 2006 drie Mozart opera's, waaronder Don Giovanni. Enscenering van Jossi Wiler en Sergio Morabito. Reprise in 2011.

"Echt van het leven genieten, dat is wat deze Don Giovanni ons leert," aldus bariton Alejandro Marco-Buhrmester, die de hoofdrol vertolkt in de 2006 interpretatie. "Ik geloof dat deze uitvoering het publiek veel bewuster maakt wat Mozart met deze opera heeft willen zeggen." In de pers nogal wat tamelijk positieve reacties (2006 hier en 2011 hier). De uiterst negatieve van Opera Magazine ontbreekt (klik hier). Er is veel videomateriaal beschikbaar over deze uitvoering. Ook de volledige officiële inleiding die Chris Engeler hield voorafgaande aan de 2006 voorstellingen. "Deze enscenering kan soms provocerend, mogelijk zelfs confronterend zijn."  Ook de regisseurs zelf komen aan het woord (klik hier).

Franco Zefirelli: Don Giovanni uit 1990

Don Giovanni o.l.v. Franco Zefirelli uit 1990, met Samuel Ramey als Don Giovanni en Kurt Moll als Commendatore (de Stenen Gast).

Legendarische uitvoering uit 1990 met Samuel Ramey als Don Giovanni en Kurt Moll als de Commendatore, de Stenen Gast (links). "De rol van de Commendatore is niet groot, maar wel van groot belang. Hij moet met grootse, overweldigende stem Giovanni komen halen – anders blijft het effect van de scène uit," aldus Opera Magazine dat in 2009 een overzicht presenteerde van een aantal van de indrukwekkendste uitvoeringen. Zoals die o.l.v. Elliot Gardiner (1994) in het Concertgebouw (Holland Festival), met Andrea Silvestrelli als Commendatore en Rodney Gilfry als Don Giovanni; of de ultralangzame uitvoering uit 1954, tijdens de Salzburger Festspiele. Of de beroemd geworden verfilming uit 1979, gemaakt door Joseph Losey, met John Macurdy en Ruggero Raimondi.

   Verder lezen?  Bestel 1-2012 los Bestel 1-2012 binnen een abonnement Geef 1-2012 cadeau



8. Pablo Casals, Arthur Schnabel: Genie of vakman

Fascinerend dat spanningsveld tussen vorm en inhoud. Is het belangrijk een stuk uit te voeren zoals de componist dat heeft bedoeld? Wanneer slagen musici erin hun toehoorders in vervoering te brengen? Wanneer raak ikzelf in vervoering? Wanneer doet een uitvoering recht aan de componist; wanneer doet een uitvoering recht aan de kijker, aan het moment?

Arthur Schnabel speelt Beethoven

Beethoven: Piano Sonata No. 32 in C minor, Opus 111 (helaas zonder bewegend beeld)

Een intrigerend artikel uit een Yoga Kroniek van lang geleden. Vermoedelijk auteur: Wolter Keers. Hij verwijst naar een recensie van een concert van Arthur Schnabel (1882-1951)? “Bij het allereerste akkoord van het overbekende Beethovenconcert was het al een uitgemaakte zaak, waarover geen woord meer viel te zeggen: het was er. Nog voordat er iets te zeggen viel over ‘toucher’ of ‘interpretatie’, over ritme of samenspel met het orkest, was iedereen in de tot op de laatste plaats bezette zaal van het Théatre des Champs Elysées betoverd.” Een liefhebber op YouTube:  Finally found great Beethoven on youtube! Wish we could have seen video, but this is better than nothing, right? Also wish someone played Beethoven so magnificently these days. I'm tired of "technical" "virtuosic" aural death. (Voor info over Schnabel zie Wikipedia)

Wat is het verschil tussen een genie en een eersteklas pianist, zoals ze bij tientallen of honderdtallen te vinden zijn, vraagt Keers zich af. “Op de perfecte vakman valt niets aan te merken, maar alleen het genie ‘betovert’ ons. Trouwens… het genie is meestal ook een perfecte vakman, maar als hij een technische fout maakt stoort het ons niet.”
Yoga Kroniek, 11e jaargang, nummer 3, september 1969

Pablo Casals in 1954

Op 77-jarige leeftijd, voerde Pablo Casals (1876-1973) Bach's cellosolo in G-Major uit in de Abdij "Saint-Michel-de-Cuxa"

Kan het niet zijn – oppert Wolter Keers – dat het muzikale genie de muziek niet langer de beperking oplegt van zijn interpretatie, maar dat hij, onpersoonlijk, zichzelf vertaalt in de muziek; dat hij speelt van het diepste niveau uit, en daarmee direct appelleert aan het diepste in ons, in de luisteraar… Keers haalt het boek Am I Too Loud? (1962) aan van de pianist Gerald Moore, die een bezoek beschrijft aan de cellist Pablo Casals (1876 - 1973). Deze vertelt hoe Casals lange tijd spreekt over zijn diepe overtuiging dat een kunstenaar altijd nederig moet zijn. Musici wenden volgens Moore vaak voor dat ze de componist op de eerste plaats stellen. “Maar in negenennegentig van de honderd gevallen denkt de uitvoerende kunstenaar uitsluitend aan zichzelf en drukt hij zijn eigen persoonlijkheid als een stempel op de muziek.”





9. Claudio Monteverdi - Maria Vespers: Sancta Maria

Af en toe gebeurt het: dat je muziek te horen krijgt van zo’n ongelooflijke schoonheid dat je er naar terug blijft keren. Recentelijk nog bij een Maria Vesper van Claudio Monteverdi (1567 - 1643) op Radio4 (22-01-2012, begin: 1:38:30, Christina Pluhar). Een wonderlijk mengsel van orkestmuziek en zang. Alles draait om die hele hoge sopraanstem. Een stem van onaardse schoonheid. Een stem die boven de wereld lijkt te zweven. Heel hoog. En die stemhoogte wordt gedurende het hele stuk volgehouden. En dan ga je op YouTube zoeken en dan gebeurt er weer iets wonderlijks. Geen van de vrouwen in al die uitvoeringen komt in de buurt van het gezochte beeld. In de ene uitvoering staan er teveel. In een andere uitvoering is de dirigent te druk aan het zwaaien om de stilte in het stuk voelbaar te maken en drukt hij bovendien de naast hem staande sopranen weg. Eigenlijk… wil je de sopraan ook helemaal niet naast of tussen het orkest zien staan. Hoog in de ruimte is haar plek. Geen uitvoering blijkt te voldoen, geen vorm blijkt goed genoeg. Eigenlijk ook een hele mooie conclusie.

Claudio Monteverdi - Sonata sopra Sancta Maria

Ensemble La Fenice van Jean Tubery
image

Maar als er toch gekozen moet worden, dan deze van Jean Tubery. Eerlijk gezegd toch wel een hele mooie, indrukwekkende opname. Met een sopraan die eruit ziet als Maria zelve. Tot je je afvraagt of dat volle stemgeluid wel van haar afkomstig is, het kan toch eigenlijk niet, daarvoor houdt ze de klank wel heel erg bij zichzelf; en je halverwege de opname nog een tweede sopraan ziet, en zelfs nog een derde, en je je realiseert waar al dat geluid vandaan komt. Maar toch... wat een genoegen om keer op keer naar deze opname terug te keren.

Vermeldenswaard is ook de uitvoering van John Elliot Gardiner. Een liefhebber laat Gardiners muziek vergezellen van foto's van het landschap rond Assisi (waar Monteverdi zelf rondgelopen moet hebben). En dan stuit je nog wat verder zoekend ineens op nog een uitvoering uit 1988: die van Jordi Savall met Maria Kiehr als sopraan, die prachtig is (helaas alleen stilstaand beeld). Onlangs, op 12 april 2011, dook Jordi Savall op in het Lucerne muziekfestival voor een uitvoering van de complete Maria Vespers. Diens keuze werd daarbij als volgt aangekondigd: His performances focus on celebrating ideas of beauty and peace. His goal is to provide a concert experience that makes listeners happy. Monteverdi’s Vespers has always ranked among his favorites. What stirs him is of course the spiritual quality of this music, but also the shift in perspective it entails.

Tekst: Bart Hommersen (horend bij een artikel in VA editie 1-2012)      
   Verder lezen?  Bestel 1-2012 los Bestel 1-2012 binnen een abonnement Geef 1-2012 cadeau



Dit nummer los nabestellen


Dit nummer ontvangen binnen een abonnement

VA Editie 4-2010
Home
Vorige nummer
Huidige nummer
Overzicht alle jaargangen: Leeskamer
VA Editie 1-2012