Dit
nummer in een themapakket |
|
© Oscar van
Doorn
|
© Canola
Council of Canada
|
SEIZOENENSPEKTAKEL
"Kunstenaar
- zijt gij daar," placht natuurfotograaf Wim Groothuis naar boven te
roepen als
hij onderaan de negen meter hoge trap stond naar het caravannetje op
poten, waarin kunstenaar Oscar van Doorn een jaar lang naar roeken zat
te kijken. Een vierseizoenenspektakel. "Zijn gedrevenheid vulde de
kleine caravan. Vol vuur deed hij me iedere keer verslag." Op bezoek
dus bij
Van Doorn: wat ziet een kunstenaar die 2500 uur naar kraaiachtigen zit
te kijken?
|
|
OPWAAIENDE GENEN
De
Braziliaanse oud-minister van Milieu, wijlen José Lutzenberger,
noemde het vlak voor zijn dood zijn grootste zorg: het patenteren van
leven. "Planten en dieren patenteer je niet." Maar wie snapt wat hij
bedoelt? Het onderwerp is al gauw heel, heel abstract. In
één
klap is daar verandering in gekomen door de rechtszaak
Monsanto-Schmeiser: het juridische steekspel tussen een
bijna-gepensioneerde koolzaadteler en 's werelds grootste
biotechbedrijf. De eerste reacties uit Den Haag en Brussel.
|
Voor een interview met
Lutzenberger, zie editie 1-2001.
|
|
|
DALI'S DROOMKASTEEL
Interview met
filmmaker Ton van der Lee die lang geleden in Spanje van Salvador
Dalí een schets van een grillig droomhuis kreeg overhandigd en
een paar jaar geleden een radicale streep trok onder zijn leven in
Nederland, om eindelijk dat gedroomde huis in Afrika te gaan bouwen.
Een gesprek over
natuurbeleving en ontworteling en de bouw van Dali's lemen droomkasteel.
|
|
REIS ROND EEN
FLES
Kerstpakkettentijd.
Veronica Frenks
bewaart goede herinneringen aan een biologische Riesling. Een 1996'er.
Gekregen in het jaar 1997. Of misschien was het 1998. Ze heeft de lege
fles in ieder geval al die jaren bewaard - tot deze zomer, toen ze met
haar fles in de Elzas aanklopte bij de meester, voor een gesprek over
de
geheimen van de biologisch(-dynamisch)e wijnbouw.
|
|
© Ton van der Lee
|
Dit nummer los
nabestellen
|
Twee nummers
als
welkomstgeschenk
|