Een interview met Marten Toonder in Vruchtbare Aarde

Marten Toonder over Sinterklaas en de dubbeltjesboom

DE KRACHT VAN BEELDEN

In 2001 en 2003 voerde Vruchtbare Aarde twee lange gesprekken met Marten Toonder - de geestelijk vader van Olie B. Bommel en Tom Poes. Aan het eind van dat eerste interview kwam  Sinterklaas even langs. Voor Toonder een voorbeeld van een beeld met een grote zeggingskracht. Iets dergelijks geldt voor de 'dubbeltjesboom'.

Vraag: Als kind al boezemde het geloof op de zondagsschool u afkeer in. Niet dat u daarmee alle gelovigheid aan de kant wilde schuiven, zei u, want u wist zeker dat Sinterklaas bestond. Ik vond dat een intrigerende uitspraak. Op jonge leeftijd gelooft immers iedereen in de Sint. Maar dan komt, ook voor iedereen, het moment dat Sinterklaas van zijn troon valt. Sinterklaas is vanaf dat moment gewoon een verklede man. Vreemd genoeg kan er dan nog een derde fase volgen... als je met een kind aan het handje op Sinterklaas en zijn paard staat te wachten en je je ineens bewust wordt van de kracht van het beeld. Is dat wat u bedoelt?

Marten Toonder: “Ja, dat is wat ik bedoel, de kracht van het beeld. En dat beeld heeft een enorme kracht. Een erg gevoeld symbool. Natuurlijk bestaat Sinterklaas niet als verklede man. Op mijn zesde jaar kreeg ik bezoek van een oude buurvrouw, die zich als kindervriend had verkleed. Ik herkende haar meteen, maar ik accepteerde haar toch als Sint.

“En daarom is Sinterklaas maken even belangrijk als het maken van iets materieels. Het is méér dan wat het lijkt. En dat zie je aan de herinnering, aan de emotie die dit soort beelden wakker maakt in kinderen - hoe sterk dat alles is! Het is echter ook een gebied dat anders nooit aangeraakt wordt. Alleen op deze toch enigszins afgekauwde manier. Een innerlijk gebied dat eigenlijk op zoveel meer manieren levend zou moeten blijven. Zoals het in Ierland zo lang levend gebleven is.�

Tussen Laren en Blaricum ligt een bospad waar ik met mijn kinderen in de loop der jaren vaak overheen ben gelopen. Langs het pad staat een beukenboom, waar allerlei stammen uit groeien, zodat er een soort van holte is ontstaan. Zolang als ik me kan herinneren. noemen we die boom 'de dubbeltjesboom’. Elke keer dat we daar langskomen, rennen mijn kinderen voor me uit, op zoek naar de paar dubbeltjes die ze daar altijd vinden, terwijl wij er hard achteraan moeten rennen om de dubbeltjes heimelijk op hun plek te leggen. Toen mijn oudste dochter ouder werd, kreeg ze er moeite mee, omdat ze wist dat wij de munten erin legden, terwijl ze tegelijkertijd moeite had afscheid te nemen van het oude verhaal. "Je vermoedt dat daar in die bomen iets zit - dat er iets in leeft", zei u eens over bepaalde oude bomen, honderden jaren oud, die zo vreemd en kronkelig waren, met gaten erin, waar u met open mond naar stond te kijken. Die twee aspecten van het leven lijken bij u vlak naast elkaar te liggen, is het niet? Maar waar gaat de kracht van het beeld nu over in de werkelijkheid?

“Zoals u het vertelt, volgt het een uit het ander. Het feit dat u het doet: waarom doet u het? Om uw kinderen voor de gek te houden? Gelooft u in die boom? Ja, u gelooft in die boom. Die boom zelf, die doet die dingen nu eenmaal niet. Maar het zou jammer zijn als het geloof weg ging. Dus dan is het belangrijk dat u zorgt dat die dingen doorgaan.

“Hetzelfde geldt voor Sinterklaas: die komt maar niet uit zichzelf. Dat is vervelend. Dat is een tekortkoming. Nu moeten wij met onze geest zorgen dat het weer wordt goedgemaakt. Geest en stof staan niet vijandig tegenover elkaar. Ze kunnen heel goed samenwerken; als de stof maar erkent dat de geest nodig is in alles wat hij doet.

“Het is een wereld die ook bestaat. En nu kun je wel zeggen: ja, ik laat hem bestaan, want ik doe dit en daardoor lijkt het alsof. Maar waar komt het vandaan? Ja, het is zeker ook een kracht die er is! Een kracht die niet met een druk op de knop tevoorschijn komt. Dat maken onze hersens er weer van. Die zeggen: ‘O, dit is een dubbeltjesboom, dus daar liggen dubbeltjes’. Maar waarom liggen daar dubbeltjes? Die boom kan wel helemaal geen reden hebben om daar dubbeltjes neer te leggen, op een bepaald moment. Of hij houdt op met dubbeltjes leggen en legt er iets anders neer.

“Er is iets met die boom. Maar u hoeft niet te dicteren wat dat zal zijn. U zegt: het zijn dubbeltjes. Voor het gemak. De hersens vinden dat makkelijk. Die maken er dubbeltjes van. Maar u weet dat het een bijzondere boom is. En uw geest is in ieder geval zo soepel dat die daaraan meewerkt en het waar maakt.

“Kinderen zijn wat dat betreft natuurlijk gezegend. Die zijn nog helemaal open. Die kennen de grenzen niet. ‘Sinterklaas - wat is dat precies voor een man?’, vragen ze. En dan ga je dat als volwassene uitleggen: ‘Dat is een hele goede man’, zeg je, ‘die zo goed is voor kinderen, die cadeautjes geeft en zo.’ Maar voor kleine kinderen is het helemaal nog niet zo belangrijk dat ze cadeautjes krijgen. Het zien van Sinterklaas alleen al is voor hen een grote openbaring. Daar kunnen ze helemaal opgewonden van raken: ‘Hoor, Sinterklaas zit op het dak.’

“Van het idee raken ze bevangen. Ze hoeven in feite niets te hebben. Hoe ouder ze worden, hoe groter de behoefte aan geschenken. Daarna wordt het geloof materieel. Maar het materiële is gewoon een uitvloeisel.

“Die dubbeltjesboom vind ik een geweldige uitvinding. Hoewel ik denk dat u vooral niet elke keer dat u er komt, moet zorgen dat er dubbeltjes liggen... Ook wel eens een keer niet.�

Ook wel eens een keer niet?

“Ook wel eens een keer niet!�

Interview Wil Uitgeest & Bart Hommersen
Het bovenstaande is het slot van het eerste Vruchtbare Aarde interview met Marten Toonder, editie 5-2001. Info vind u hier.
Foto Vruchtbare Aarde
Foto Vruchtbare Aarde
Foto Vruchtbare Aarde



imageimage

Wat is Vruchtbare Aarde nou voor een blad? Een antwoord zou kunnen zijn: een tijdschrift dat  intrigerende mensen als Marten Toonder interviewt. Grenzeloos nieuwsgierig als het om visie gaat. Dit zijn de twee meeste uitgaven: 3-2013 en 4-2013.


  Een artikel uit:

image

“Enigszins verbaasd is Marten Toonder - geestelijk vader van heer Bommel en Tom Poes - altijd gebleven over de belangstelling voor zijn persoon. Toonder haalde zijn inspiratie ten slotte uit de andere wereld. En als de inspiratie uitbleef, stond ook hij met lege handen. Wat natuurlijk niet wegneemt dat hij daarin zijn eigen, eenzame weg durfde te gaan.�


image

Het lichaam vertoont kuren; alles kost moeite. En toch is er op de achtergrond nog altijd die geest “die met leeftijd niets te maken heeft�. Een tweede gesprek met Toonder - over beelddenken, het leven dat gewoon lijkt door te gaan, lastige herinneringen en het hebben van vertrouwen. Lees verder in VA editie 5-2001 en 3-2003.

DVD Bardsongs

Bardsongs op DVD

DVD Bardsongs

Sugar Man op DVD

DVD Bardsongs

Les Choristes op DVD