In VA's winternummer 4-2020: Flamencodanseres Conchita Boon als tolk van het hart | De van oorsprong Russische acupuncturist Vladimir Dmitriev over zijn zoektocht naar de poorten naar verborgen schoonheid | Willem Beekman over de metamorfose van de pioenroos & andere verhalen | Wil Uitgeest & Het geheim van de smid

De Russische ziel van Vladimir Dmitriev in VA 4-2020


Foto

Hij groeide op tussen de groenblauwe bergen van de zuidelijke Oeral, om zich als student te laven aan de geestelijke weelde van Sint Petersburg. 'De confrontatie met echte schoonheid kan een ongelooflijk effect hebben op mensen,' realiseerde hij zich als arts in opleiding in een psychiatrisch ziekenhuis – om nog weer later geïntrigeerd te raken door de mogelijkheden die de acupunctuur biedt om de verborgen schoonheid in mensen aan te spreken. Een ontmoeting in Leusden met acupuncturist Vladimir Dmitriev.

Verborgen schoonheid

Het verslag van een queeste

© Hape Smeele

In Venetië bestudeerde hij de aloude maskercultuur, in het besef dat wij als mens allemaal maskers dragen die het innerlijk licht doffer laten schijnen. Vladimir Dmitriev over het helend effect van schoonheid in de vorm van een kunstzinnige film of een goed verhaal, een gelukkige foto of een bevrijdende lach, en over de mogelijkheden van de acupunctuur om de lichtkanalen van het fijnstoffelijk lichaam te openen.

Overrompelende intensiteit

Conchita Boon als tolk van het hart

Foto: Conchita Boon

Patricia Wessels wilde dolgraag flamencodanseres Conchita Boon (1999) interviewen, en wie haar artikel leest, begrijpt waarom. ‘No pensar, bailar’ (‘niet denken, dansen’) waren de woorden die de Spaanse flamencolegende La Moneta destijds de elfjarige Conchita toeriep. ‘Hierna begon ik uit mijn gevoel te dansen. Om elk optreden opnieuw door de ervaring heen te gaan.’

Metamorfose van de pioenroos

Tot jezelf komen doet bloeien

Martin Schongauer: Maria im Rosenhag (rond 1473)

Zou Martin Schongauer het hebben geweten toen hij Maria in 1473 naar de pioenroos liet kijken? 'Om tot bloei te kunnen komen, geeft de pioen haar afhankelijkheid van de omgeving op,' aldus Willem Beekman. In zijn praktijk als coach maakte hij meermaals mee dat mensen in de pioenroos iets herkennen van hun eigen verlangen om tot bloei te komen en hun talenten volledig te kunnen ontplooien.


Edgar Reitz in het VA-archief

Hartverwarmende filmkunst

Edgar Reitz
Still uit Die Zweite Heimat

Jarenlang een onbereikbare droomregisseur. Maar in 2006 en 2014 lukte het VA om Edgar Reitz te interviewen. 'Echte poëzie valt nooit af te dwingen. Je moet consequent proberen om met je werk in harmonie te leven met de natuur en het wereldgebeuren. Op het moment dat ik aan de slag ga met de wil om iets te bereiken, bereik ik niets.’ Gratis PDF-interview voor VA-lezers.


Slecht slapen

Column Jaap Huibers

Vincent van Gogh: De slaapkamer | 1888 | CC BY-SA 2.0
© Martin Heigan

Veel mensen tobben er mee, zeker in deze spannende tijd, vol kommer en kwel. Zo’n tien procent van de Nederlanders heeft last van slapeloosheid en slaapt meer dan drie dagen per week veel te weinig. Jaap Huibers over slaapproblemen en de hulp die guldenroede, haver, hop en zilverlinde kunnen bieden. Een kruidentinctuur om de slaap in wat rustiger banen te helpen leiden.


Het geheim van de smid

Erop of eronder, afl. 5

Foto
Foto

Je vak verstaan wil eigenlijk zeggen dat je hebt leren luisteren, beseft Wil Uitgeest in de Driebergse smidse waar de onrustige omzwervingen van Steef van Dijk tot rust kwamen na zijn kennismaking met het roodgloeiende ijzer. ‘Pas als je de eigenschappen van het ijzer respecteert en er rekening mee houdt, kun je er echt iets mee beginnen.’


Winterse mijmeringen

Column Frans Olofsen

Foto
Foto

Zoals we vlak voor het slapen de dag aan ons geestesoog voorbij kunnen zien trekken, haalt Frans Olofsen tijdens een winters bezoek aan de kale leegte van zijn moestuintje herinneringen op. Geen spoor is er nu meer over van de vele tientallen planten- en diersoorten die hij hier voorbij heeft zien komen. Een bespiegeling in afwachting van de stille tijd waarin de aarde haar adem inhoudt.


Fanny & Alexander als archetypische reis

De ultieme kerstfilm in VA's webwinkel

Still uit Fany & Alexander
Still uit Fany & Alexander

Ingmar Bergman omschreef Fanny & Alexander eens als een wandkleed vol kleuren, mensen, huizen, bossen, geheime schuilplaatsen, grotten en nachtelijke hemels. Zijn laatste grote speelfilm draait om de hunkering naar ‘het andere’ – de verbeelding, de fantasie, de wereld van de schimmen en inspiratie. De verbeelding ook van een archetypische reis. Info »



 




Elke editie los nabestellen Geef abonnement cadeau Persoonlijk abonnement
Footer