Patricia Wessels wilde dolgraag flamencodanseres Conchita Boon (1999) interviewen, en wie haar artikel leest, begrijpt waarom. ‘No pensar, bailar’ (‘niet denken, dansen’) waren de woorden die de Spaanse flamencolegende La Moneta destijds de elfjarige Conchita toeriep. ‘Hierna begon ik uit mijn gevoel te dansen. Om elk optreden opnieuw door de ervaring heen te gaan.’
Metamorfose van de pioenroos
|
Zou Martin Schongauer het hebben geweten toen hij Maria in 1473 naar de pioenroos liet kijken? 'Om tot bloei te kunnen komen, geeft de pioen haar afhankelijkheid van de omgeving op,' aldus Willem Beekman. In zijn praktijk als coach maakte hij meermaals mee dat mensen in de pioenroos iets herkennen van hun eigen verlangen om tot bloei te komen en hun talenten volledig te kunnen ontplooien.
Jarenlang een onbereikbare droomregisseur. Maar in 2006 en 2014 lukte het VA om Edgar Reitz te interviewen. 'Echte poëzie valt nooit af te dwingen. Je moet consequent proberen om met je werk in harmonie te leven met de natuur en het wereldgebeuren. Op het moment dat ik aan de slag ga met de wil om iets te bereiken, bereik ik niets.’ Gratis PDF-interview voor VA-lezers.
Veel mensen tobben er mee, zeker in deze spannende tijd, vol kommer en kwel. Zo’n tien procent van de Nederlanders heeft last van slapeloosheid en slaapt meer dan drie dagen per week veel te weinig. Jaap Huibers over slaapproblemen en de hulp die guldenroede, haver, hop en zilverlinde kunnen bieden. Een kruidentinctuur om de slaap in wat rustiger banen te helpen leiden.
Je vak verstaan wil eigenlijk zeggen dat je hebt leren luisteren, beseft Wil Uitgeest in de Driebergse smidse waar de onrustige omzwervingen van Steef van Dijk tot rust kwamen na zijn kennismaking met het roodgloeiende ijzer. ‘Pas als je de eigenschappen van het ijzer respecteert en er rekening mee houdt, kun je er echt iets mee beginnen.’
Zoals we vlak voor het slapen de dag aan ons geestesoog voorbij kunnen zien trekken, haalt Frans Olofsen tijdens een winters bezoek aan de kale leegte van zijn moestuintje herinneringen op. Geen spoor is er nu meer over van de vele tientallen planten- en diersoorten die hij hier voorbij heeft zien komen. Een bespiegeling in afwachting van de stille tijd waarin de aarde haar adem inhoudt.
Ingmar Bergman omschreef Fanny & Alexander eens als een wandkleed vol kleuren, mensen, huizen, bossen, geheime schuilplaatsen, grotten en nachtelijke hemels. Zijn laatste grote speelfilm draait om de hunkering naar ‘het andere’ – de verbeelding, de fantasie, de wereld van de schimmen en inspiratie. De verbeelding ook van een archetypische reis. Info »
Kennismaking |
Kennismakingspakket Vruchtbare Aarde. |
Webwinkel » |
Heimat-cyclus |
‘Zijn films belichten het echte leven en echte mensen, maar veel scènes zijn net een sprookje – vol magie, afkomstig uit een andere wereld.’ |
Webwinkel » |
VA 4-2019 |
‘Er zijn krachten van het hart en van de ziel die niet door de rede zijn te verklaren.’ |
Bestel los of geef weg |
Fanny & Alexander |
De speelfilm van 3 uur (+ de docu die Ingmar Bergman zelf maakte over de totstandkoming). € 19,- | Taal: NL |
Webwinkel » |
|
Wandelingen door de binnenstad van Praag € 17,95 | Taal: Duits |
Webwinkel » |
|
|||
Vruchtbare Aarde: Hartverwarmende journalistiek |
|||
Vruchtbare Aarde, een driemaandelijkse uitnodiging tot blikverruiming. 48 pagina's met interviews, reportages, columns en essays. Adres: WG Plein 380, 1054 SG, Amsterdam, tel 020 6898468. Contact per email. Op onze website vindt u een schat aan voorbeeldinterviews. |