Adelheid Roosen in Vruchtbare Aarde


Projecten, initiatieven, producties van Adelheid Roosen en anderen:

De Gesluierde Monologen (2003)

In 2003 schreef Adelheid De Gesluierde Monologen. In dit theaterprogramma praten islamitische vrouwen afkomstig uit moslimlanden, over intimiteit en seksualiteit. Motto: “Tolereren kunnen we in Nederland maar wanneer verdiepen we ons in hun verhalen, hun rituelen, hun schoonheid en hun pijn?� Reizend door Afrika – waar Roosen jaren geleden was om een documentaire te maken over de kracht van Afrikaanse vrouwen – had een Malinese vrouw tegen haar gezegd: “Er zijn elke keer vier mensen aanwezig bij een gesprek. Dat bent u, dat ben ik, dat is degene die ik van u maak en degene die u van mij maakt.� Om naast dat oordeel ook een veel zachtere blik op de ander te werpen, ging Roosen in Nederland op pad en interviewde vele vrouwen. Allen in een moslimland geboren, maar inmiddels wonend in Nederland. Oktober 2011 gaat in Parijs een Franse versie van de Gesluierde Monologen in première (en speelt daar tot medio december). Website klik hier.

Is-Man (2008)

Met de voorstelling Is•Man (over eerwraak onder andere in  Turkse, Koerdische en Jordaanse families) verdiept Roosen zich opnieuw in de islam en de moslimwereld. Nu richt zij haar aandacht via de vrouw naar de man. Adelheid Roosen voerde gesprekken met migrantenmannen die in de jaren zestig en zeventig in Nederland zijn komen wonen en werken. Schoorvoetend kwam ze bij het onderwerp ‘eerwraak’. Roosen drong door tot gevangenissen waar zij met daders van eerwraak sprak. Ook sprak zij met familieleden, politie, justitie, stichtingen van migranten en kinderen van daders. Al deze verhalen verwerkte zij tot een poëtische vertelling. Website klik hier.

Mam (2009, video, 20 min) 

Een film waarin Adelheid Roosen probeert de belevingswereld van haar aan de ziekte van Alzheimer lijdende moeder vast te leggen. Idfa-commentaar: “Een visuele, met liefde en humor gemaakte poging tot het begrip van een ongrijpbare ziekte.� Roosen: “Nu mijn moeder de ziekte van Alzheimer heeft, loop ik haar achterna, ontdek waar ze is, wat ze beleeft, doet en zegt. Ik stap mee in haar wereld. Door Alzheimer krijg je als kind de kans je moeder opnieuw te zien en in haar landschap, in haar taal te stappen. Mijn moeder is op reis gegaan en als verstekeling reis ik in haar bagage mee. Ik zie haar niet verdwijnen, ik zie haar te voorschijn komen.� De film Mam draait de komende maanden op filmfestivals in Portugal, Polen, Kroatië en India. Website klik hier.

Zina in de Wijk (2010)

Amsterdams theaterplatform Zina vestigde zich voorjaar 2010 onder leiding van Adelheid Roosen tijdelijk in de Groningse Korrewegwijk, de Hoogte en de Oosterparkwijk. Tien ZINA-makers zijn op zoek gegaan naar wijk- en levensverhalen die ze, in samenwerking met het Noord-Nederlands Toneel, verwerkten in een voorstelling. Het Dagblad van het Noorden schreef: De makers van Zina woonden drie maanden in de wijken en zijn ’in adoptie’ geweest – de meesten bij een gastgezin. Roosen zelf ging naar het Toevluchtsoord (opvang voor mishandelde vrouwen). “De echte verhalen en problemen gaan vaak schuil achter de voordeur.� Roosen wil de pijn van mensen delen. "Maar wij analyseren niet." Ze wil de bewoners betrekken bij theater. Ze nam een groepje vrouwen uit het Toevluchtsoord mee naar een voorstelling. "Een vrouw zei: ’Daar tovert zich iets uit de vloer, dat tover ik ’s nachts zelf tegen het plafond.’ Ze bedoelde haar eigen dromen. Dat is wat ik wil: mensen aanjagen in hun dromen. Website klik hier.

to the You I call the Other (2011)

“Ik voel me heel erg thuis in Arabische landen. Het is al de tiende keer dat ik hier ben voor een project of een voorstelling of om onderzoek te doen. Je bent hier zo welkom, dat vind ik ongelooflijk!â€? Aanleiding voor dit project was de vertoning van de documentaire Mam, oktober 2010, op het FilmFestival van Aleppo (Syrië). Roosen trof in Aleppo een zaal vol met ouderen. Mannen en vrouwen boven de 65, die haar bij het nagesprek vitaal en intensief over alle details van het Alzheimerproces van Mam bevroegen. Die avond genereerde zoveel vragen, nieuwsgierigheid en opwinding, dat Roosen de volgende dag een kijkje nam in een locale psychiatrische kliniek. Zij raakte in gesprek met een Syrische psychiater die werkt met het Downsyndroom, autisten en Alzheimer patiënten. Daaruit ontstond in Damascus het project to the You I call the Other. Van 7 t/m 17 maart 2011 gingen theatermakers Adelheid Roosen en Merel de Groot samen met kunstenaars uit Syrië en twintig studenten van de plaatselijke kunst- en theateracademies op zoek naar ‘de Ander’. Roosen: “Een poging als kunstenaar en mens mee te bewegen met en naar de Ander toe. Dwars door de grenzen van dat wat bekend en aangeleerd is.â€? Uit deze ontmoetingen ontstond een interdisciplinair werk dat op 16, 17 en 18 maart 2011 getoond werd in The Faculty of Fine Arts van de  Damascus University. Website klik hier.

#MOES (2011)

Van 15 juni tot en met 10 juli 2011 presenteren FemaleEconomy, ZinaPlatform en de Veenfabriek een muziektheatervoorstelling in volkstuinen in Leiden en Amsterdam-Noord. “Nieuwsgierig naar alternatieve samenlevingsvormen binnen onze eigen maatschappij, waren we vanaf 1 maart 2011 op bezoek in deze volkstuinen. Locaties waar je als buitenstaander van denkt dat problemen er nog opgelost kunnen worden met een frisgroen kropje sla in ruil voor een paarsblinkende aubergine; want stadsbewoners uit de oude volksbuurten van onze steden tot aan de Maghreb, leven hier samen.â€? Voor #MOES laten de theatermakers zich gedurende vier maanden adopteren door de bewoners van de twee tuincomplexen, om samen met hen aan het begin van de zomer een voorstelling te spelen. “Acteurs en tuinbewoners zullen verspreid door de tuinen verhalen vertellen, onkruid laten bloeien, liederen laten klinken en met weemoed relaties laten verwelken, omdat niet alles altijd kan blijven bestaan. In de late avondzon musiceren we ons een weg naar het buurthuis om gezamenlijk op te treden bij de nagloeiende barbecue en met u onze glazen te laten klinken.â€? Website klik hier  en hier.

Al Quds Underground Festival

Een cultureel huiskamerfestival, in Jeruzalem. Dwars door het kabaal van ideologen, fanatici, opiniemakers en politieke leiders, brengt Al Quds Underground een intiem en persoonlijk geluid vanuit een gebied dat overschaduwd wordt door spanningen en conflicten. Adelheid Roosen neemt voor de tweede keer deel aan Al Quds Underground. Klik hier of hier.

Het Zina platform

Vanuit theater De Balie ruimte gevend aan Arabische, Turkse en Koerdische kunstenaars. Kunst en Cultuur Platform voor zachtmoedige confrontatie van het dagelijkse soms rauwe maar wonderschone leven. Zina beoogt grenzen te overschrijden, bruggen te slaan en schotten te slechten tussen westerse en niet westerse culturen, tussen generaties en seksuele voorkeuren en tussen het vreemde en het bekende. Zina is een initiatief van Adelheid Roosen, Myriam Sahraoui, Nazmiye Oral en Elly Ludenhoff. Zina werkt vanuit de Balie, waar ze een verscheidenheid aan kunst en culturele activiteiten ontwikkelt. Klik hier.

Adelheid Roosen op internet:

Lucia Rijker

Lucia Rijker gaat vanuit haar boeddhistisch perspectief op onderzoek uit. Deel 3: Hoe te leven met "de ander"? Fascinerend tv-gesprek met o.a. Adelheid Roosen. 

 
Hoe te leven met de ander? Wat geloof jij? En dan na lang wrijven over haar kin en hals en veel draaien, en de herhaalde vraag van Lucia: Wat is er nodig? “Niets� Of, en opzij wijzend, naar musici die beginnen te spelen: “Ja, dit, muziek. Dat is wel nodig.� Haar gezicht ineens prachtig, sereen, stralend. “Muziek.� Uitzending, klik hier.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.


Karin Bloemen & Adelheid Roosen















Karin Bloemen met het lied Vilja (Lehar), waar Adelheid Roosen op inhaakt met haar conference Gênant. Adelheid zat met o.a. Karin Bloemen in cabaretgroep Purper.



In de jubileumvoorstelling van cabaretgroep Purper in 1993 zong Purper A Capella het door Adelheid Roosen geschreven nummer Nee Nee Nee, met o.a. Erik Brey, Karin Bloemen, Frans Mulder, Angela Groothuizen, Alfred van der Heuvel. Purper Gala 1992:

Muziekkeuze op 4

Als kind speelde ze blokfluit, ‘maar ik was veel te druk, niet te houden, en klom het liefst uit het raam’, zegt ze daarover. Later heeft ze het nog eens met pianolessen geprobeerd, dat verliep ongeveer op dezelfde manier. "Roosens muzieksmaak is even divers als haar werk, en doorkruist culturen van oost en west. Ze reist veel door het Midden-Oosten en Noord-Afrika, waar ze gegrepen raakte door de muziek, en de manier waarop die daar beleefd wordt. In haar voorstellingen gebruikt ze graag muziek, en het liefst nieuwe muziek, gecomponeerd voor de voorstelling. Zo is ze op de hoogte van veel stromingen en weet ze waar jonge onafhankelijke musici mee bezig zijn." Haar keuze. Luister hier.

De Kist

Herman Wegter rijdt in zijn okergele oldtimer en heeft met uitgesproken Nederlanders een goed gesprek over leven en dood. Om erachter te komen hoe zij over onze sterfelijkheid denken neemt hij een doodskist mee. www.eo.nl/dekist. Volgens Adelheid zit het leven boordevol speelgoed waar ze intens mee wil spelen. Aan de jaren die haar gegeven zijn, heeft ze eigenlijk niet genoeg. Ze zou dan ook dolgraag vijfhonderd jaar willen worden. Herman Wegter heeft een levendig gesprek met haar. Dolblij is ze als Herman haar aan het eind de kist cadeau doet. Adelheid Roosen in De Kist Do 24 feb | rond 23.55 u | NED 2 | Adelheid Roosen te gast in het tv-programma De Kist (EO).

Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.


Reactie: “Een prachtige uitzending met een prachtig wijf, die me een bijzondere denkwijze bij brengt, namelijk dat je ook kunt accepteren dat je dement wordt, gewoon om het feit dat in het leven de dingen nou eenmaal komen en je ook dit kunt zien als een nieuwe weg. Tot nu toe zag ik dementie als een verschrikking die ik alleen met een zelfgekozen dood kon bestrijden. Fijn om het eens te zien als nieuwe weg. Ik heb ook de mooie documentaire gezien over haar moeder, die was evenzo indrukwekkend. Fijn dat er excentrieke mensen zijn als Adelheid, mensen die op onder gedachten kunnen brengen. Bedankt voor deze aflevering van 'De Kist'.�

Dementie als inspiratiebron

"Nu mijn moeder de ziekte van Alzheimer heeft, zie ik haar niet verdwijnen, ik zie haar tevoorschijn komen." Actrice en theatermaakster Adelheid Roosen (1958) maakte een korte film over haar demente moeder (“Mam�). ‘Nu mijn moeder de ziekte van Alzheimer heeft, loop ik haar achterna, ontdek waar ze is, wat ze beleeft, doet en zegt. Ik stap mee in haar wereld. Ik zie haar niet verdwijnen, ik zie haar te voorschijn komen. Door Alzheimer krijg je als kind de kans je moeder opnieuw te zien en in haar landschap, in haar taal te stappen. Mijn moeder is op reis gegaan en als verstekeling reis ik in haar bagage mee. Dat vind ik het poëtische aan deze situatie. Dat heb ik geprobeerd vast te leggen in deze film. Kijk hier. En hier bij DWDD en hier op IDFA, spoel door naar minuut 33:

Interview tijdschrift Vorm & Leegte 2004

Of iemand nu boeddhist is of moslim? ,,Al die honderden stromingen; daar maak ik geen onderscheid tussen. Waar het om gaat is verbinding te zoeken met mensen die bezig zijn om uit dat enge ikje te komen.'' (..) ,,De speurtocht naar het 'ik' is mijn voeding. Zoals mijn lichaam eten nodig heeft, verlang ik naar leegte en stilte.'' Bron: Tijdschrift Vorm & Leegte 2004.

Interview Zens

“Vrouwen hebben van oudsher een aantal kwaliteiten die voedend en koesterend zijn. Maar het zijn kwaliteiten die bijna onzichtbaar zijn. Vrouwen hebben een hele sterke radar voor de innerlijke wereld. Het probleem is dat die nog niet gedefinieerd is als een vitale kracht. Aan ons vrouwen nu de taak om helemaal vrouw te zijn, om vanuit innerlijke waarden onszelf neer te zetten en positie in te nemen.� Zens dec 06 jan 07. Klik hier.

Interview De Volkskrant, 2007

Blijf maar rustig zitten, zegt de fotograaf die het portret maakt bij dit verhaal, waarop theatermaakster Adelheid Roosen uitroept: "Dat zeg je tegen mij?! Daar vraag je iets moeilijks van me." Ze coacht leerlingen en jong talent als Sara Kroos. Dan trekt ze bijvoorbeeld drie weken op met beginnende studenten en probeert ze hen bewust te maken van hun kunstenaarschap. "Ze leert hen anders te kijken. Neemt ze mee naar een voetbalveld en zegt ze te focussen op een detail, bijvoorbeeld op de EHBO-man aan de zijlijn. Ze ontburgerlijkt studenten. Dát is Adelheid: ontburgerlijking." Klik hier.

Zomergast bij Peter van Ingen in 1990

"Mensen vinden haar vaak óf vreselijk óf lopen met haar weg. Het is de erfenis uit de jaren tachtig, waarin ze nog weleens een interview of talkshow op tv wilde ontregelen door op alledaagse vragen te reageren met gefronste wenkbrauwen en welgemeende diepzinnige filosofische wijsheden, fulminerend tegen haar opponent." (Citaat Volkskrant). Mooi voorbeeld op YouTube. Zomergasten 1990.



Het bovenstaande hoort bij een interview in het zomernummer 2-2011 van het driemaandelijks magazine Vruchtbare Aarde.

  Interview Adelheid:

image

Nevenstaande informatie en links horen bij een uitgebreid interview met Adelheid Roosen in het driemaandelijks magazine Vruchtbare Aarde editie 2-2011.

DVD Najac

VA's Webwinkel


image
Huisarts H.C. Moolenburgh over een visie op de geneeskunde waarin zelfs humor, sprookjes en zenverhalen een plek hebben.