Cadeaubon
Vruchtbare Aarde - abonnement

Goedkoper kunnen we een abonnement op ons tijdschrift niet maken: Vruchtbare Aarde verandert namelijk nooit iets aan de abonnementsprijs. Al 14 jaar lang hanteren we hetzelfde tarief van €19,20 per jaar. Maar als u wilt... geven we u bij uw abonnement ook nog een nummer cadeau (klik hier).

Kennismaking

Vruchtbare Aarde bestaat 20 jaar in de huidige vorm en geeft vier top-artikelen weg!

Betaalwijzen

U kunt kiezen voor iDEAL of een betaling achteraf. Indien u kiest voor iDEAL, wordt u naar de beveiligde omgeving van uw eigen bank gebracht. Voor vragen mag u contact opnemen met onze webwinkel op 020-6898468.

De kunst van het opnieuw beginnen

De kunst van het opnieuw beginnen
Maker: Hooykaas, Madelon en Dorothea Franck
Type: Boek
Beschikbaarheid: 5
Prijs: €14,50
Aantal:  Bestellen
   - of toevoegen aan -   
De Magie van Shikoku - Yvonne Schoutsen

Opnieuw beginnen, kan dat eigenlijk wel? Nemen we onze herinneringen niet altijd mee? Madelon Hooykaas (beeldend kunstenaar) en Dorothea Franck (schrijver, filosoof) gaan op onderzoek uit. Wat doet er echt toe als je in de derde levensfase opnieuw wilt beginnen, vragen ze zich af. Een fascinerende reflectie op reislust, boeddhisme, verwondering en de rijkdom van je dagen.

 

Een kleine impressie:

Madelon: Wat mij aantrekt in het leven is het onvoorspelbare. Wij weten niet hoe het zal gaan, en al maakt dat sommigen angstig, voor mij is het juist een uitdaging om me open te stellen voor het leven… Zelf voelde ik dat ik in een stadium van mijn leven was gekomen dat inderdaad over ‘opnieuw beginnen’ gaat. Al was het natuurlijk de vraag of zoiets werkelijk kan.

Dorothea: Niets makkelijker dan beginnen. Er is een witte pagina, je hoeft niets uit te gummen of te veranderen, je begint gewoon. Niets moeilijker dan beginnen. De eerste letter of streep op het papier – is het niet pure willekeur? ‘Begin maar bij het begin,’ wordt gezegd als iemand iets moeilijks moet uitleggen. Maar dat is onmogelijk want waar is het begin? Bij Rilke las ik de volgende passage: ‘Het is een ongelooflijke wreedheid iets te beginnen. Ik kan niet beginnen, ik spring gewoon over dat wat begin zou moeten zijn heen.’

Madelon: De nacht na het begin van dit project had ik een speciale droom. Ik zag een spiraal voor me en ik werd er naar toe gezogen… Toen ik dichterbij kwam werd ik in de buis gezogen... ik werd de buis. Het was niet beangstigend en er was blauw licht. Ik spiraalde omhoog en het werd steeds lichter en ik schoot uit de buis naar een verblindend licht. Daarna werd ik wakker en voelde me heel goed, al deden mijn ogen pijn van het felle licht.

Verhuizing

Dorothea: Ik verlaat niet alleen de woning en de stad waar ik al tientallen jaren woon, maar ook het land. Verhuizen is reëel opnieuw beginnen en klinkt naar gewicht; naar afscheid, afzien, veel gesjouw, naar de zware motor van een vrachtwagen.

Eerst lijkt elke beslissing loodzwaar. Kun je zonder deze weinig gebruikte pan, de zoveelste theezeef, een botervloot, dat boek, deze broek? Veel te veel spullen. Het is even alsof je geluk ervan afhangt, zelfs van dingen die je vergeten was en die je jaren niet in handen hebt gehad. Bijna bezwijk ik onder de veelheid aan besluiten.

Het zwaarst zijn de dingen die je denkt nog nodig te hebben, maar die je eigenlijk ook kwijt wilt. Bij een verhuizing word je je pijnlijk bewust hoe vergroeid je bent met je omgeving, als een soort verpakking om je heen waarvan je niet goed weet wat huid is en wat kleding….

De tijd is een verzamelaar. En het leven verzamelt gewicht. Je verzamelt herinneringen, ervaringen, gewoontes, schuldgevoelens en verplichtingen… Dingen leven als je er aandacht aan besteedt en je leven met ze deelt. Zij verstoffen als je ze niet meer nodig hebt, niet meer gebruikt, niet meer aanraakt, niet meer van ze houdt.

Japan

Madelon: Bij ons thuis stond op de schoorsteenmantel een klein vaasje. Het was gemaakt van witgekleurd keramiek met een blauwe tekening erop geschilderd. Als kind werd ik enorm aangetrokken door dit vaasje, of misschien was het wel een kruikje. Ik zag een berg, enkele vreemde tekens en het woord ‘shoju’. Mijn moeder wist niet precies waar het vandaan kwam – ook al sprak ze soms over een oudoom van haar, oom Justus, die ontdekkingsreiziger was geweest en in Azië had rondgezworven.

Op mijn zeventiende ging ik in de leer bij een fotograaf en kocht ik van mijn eerst verdiende geld (vijftig gulden per maand), een klein bruin vaasje met een blauwe decoratie van een klein kommetje erop. Ook uit Japan. Deze Japanse voorwerpen spraken enorm tot mijn verbeelding…

Waarom ben je hier? Die vraag heeft mij van jongsaf gefascineerd. Er moet een reden zijn en vroeg of laat kom je daar achter. Voor mij kwam dat moment van inzicht in 1970 toen ik achtentwintig was. In een zenboeddhistische tempel in Japan kon ik deelnemen aan de dagelijkse rituelen.

Tijdens de urenlange meditaties kwam het inzicht dat het leven gaat over het heden, het moment van nú. Dat te realiseren was een openbaring. Het betekent niet dat je geen plannen kan maken voor de toekomst of kan dwalen in het verleden, maar het betekent vooral dat je werkelijk kunt zíjn in het nú…

Alles is met elkaar verbonden – daar werken sjamanen ook mee. Met aandacht leven, nieuwsgierig blijven, je bewust zijn van wat het leven je aanreikt en dát in de wereld brengen. Elke dag die er is voor je, is een gift én een uitdaging om er iets van te maken. Dat is voor mij de kunst van het opnieuw beginnen.

Een uitgebreide kennismaking met dit boek verscheen in de herfsteditie 3-2015 van Vruchtbare Aarde. Voor de inhoud van dit nummer klik hier. Voor het nabestellen van dit nummer klik hier.

 

Boek
Titel De kunst van het opnieuw beginnen
Auteur Madelon Hooykaas, Dorothea Franck
Eerste druk juni 2015
ISBN 9490913553 9789490913557
Aantal pagina's 140 pagina's
Uitgeverij Uitgeverij De Buitenkant

Beoordeel

Uw naam:


Uw beoordeling: Note: HTML-code wordt niet vertaald!

Oordeel: Slecht            Goed

Voer onderstaande code in:



Powered By Vruchtbare Aarde
Webwinkel Vruchtbare Aarde © 2018