Cadeaubon
Vruchtbare Aarde - abonnement

Goedkoper kunnen we een abonnement op ons tijdschrift niet maken: Vruchtbare Aarde verandert namelijk nooit iets aan de abonnementsprijs. Al 15 jaar lang hanteren we hetzelfde tarief van €19,20 per jaar. Maar als u wilt... geven we u bij uw abonnement ook nog een nummer cadeau (klik hier).

Kennismaking

Vruchtbare Aarde bestaat 20 jaar in de huidige vorm en geeft vier top-artikelen weg!

Betaalwijzen

U kunt kiezen voor iDEAL of een betaling achteraf. Indien u kiest voor iDEAL, wordt u naar de beveiligde omgeving van uw eigen bank gebracht. Voor vragen mag u contact opnemen met onze webwinkel op 020-6898468.

Midnight in Paris

Midnight in Paris
Maker: Allen, Woody
Type: DVD Speelfilm
Beschikbaarheid: 8
Prijs: €9,50
Aantal:  Bestellen
   - of toevoegen aan -   

Wat een heerlijke film, niets voor niets Woody Allens meest succesvolle speelfilm ooit. Een beeldverhaal waar je met een dikke glimlach naar zit te kijken. Warm, sfeervol en met een magische laag. Midnight in Paris geeft je het gevoel in een sprookje te zijn beland dat aangenaam is om in ondergedompeld te raken, maar dat ook allerlei aanknopingspunten beidt voor reflectie. Kostelijk in zijn eenvoud, inspirerend door zijn zeggingskracht. 

Midnight in Paris Midnight in ParisMidnight in ParisMidnight in ParisMidnight in ParisMidnight in ParisMidnight in Paris

Uitgebreide beschrijving:

Midnight in Paris vertelt het verhaal van een jong Amerikaans koppel (Inez & Gil) dat met Inez’ ouders op vakantie in Parijs is. Gil is de succesrijke scenarioschrijver, bezig met zijn eerste roman. Maar dat werk wil niet zo vlotten. Gil kampt met twijfels. Parijs ervaart hij evenwel als een enorme inspiratiebron. Zoveel grote schrijvers, beeldend kunstenaars en filosofen hebben hier geleefd en gewerkt. ‘Je hoeft maar de jaren twintig van de vorige eeuw in gedachten te roepen en je snapt wat ik bedoel,’ zegt hij tegen zijn verloofde Inez. Ja, in Parijs zou hij straks, na hun huwelijk, dolgraag willen gaan wonen. Inez denkt daar anders over.

Gil: ‘Het is gewoon ongelooflijk hier. Deze stad kent zijn gelijke niet – in de hele wereld niet. En dat is nooit anders geweest.’

Inez: ‘Je doet alsof je hier voor het eerst komt.’

Gil: ‘Ik kom hier gewoon niet vaak genoeg, dat is het probleem. Moet je zien hoe mooi deze stad eruit ziet in de regen. Stel je Parijs voor in de jaren twintig, in de regen, met al die kunstenaars en schrijvers.’

Beide verloofden gaan al snel hun eigen weg. Inez is in de ban van de mannelijke helft van een bevriend koppel – geïmponeerd door diens belezenheid, gevatheid en kennis. Graag gaat ze met het stel op stap. Gil houdt de boel af. Hij loopt liever wat in zijn eentje door de Parijse straten. Misschien kan hij zo nog wat inspiratie opdoen voor zijn vastgelopen roman.

Als Gil rond middernacht nog altijd aan het struinen, het moment dat de klok twaalf slaat, komt een oldtimer voorbij rijden, met een stel onbekenden dat hem uitnodigt in te stappen. Met dit voor hem onbekende gezelschap belandt hij op een even ongewoon als sfeervol feestje.

Een liefhebber op de filmsite IMDB beschrijft deze fase in de film als volgt: ‘Er is met het middernachtelijk uur iets bijzonders aan de hand, iets specials, iets mystieks, iets magisch. Het middernachtelijk uur is het moment dat Gil zich plotseling realiseert dat hij werkelijk in contact kan komen met de inspiratie van Parijs en de culturele gouden hoogtijdagen van weleer.’

Het middernachtelijk uur blijkt voor Gil de deur naar de zo door hem gewenste Gouden tijd van weleer.

Ook de daarop volgende nachten krijgt Gil de kans om zijn gekoesterde droomtijd binnen te gaan en inspiratie op te doen bij grootheden als Ernest Hemingway, Pablo Picasso, F. Scott Fitzgerald en Gertrude Stein. Zij helpen hem met zijn roman, maar ook met raadgevingen over zijn leven.

Kijkend naar deze sfeervolle taferelen is de glimlach op het gezicht van kijker nooit ver weg. Welke aspirant-schrijver krijgt ooit de kans lijfelijk voor zijn grote helden te staan en met hen over het leven te delibereren.

Midnight in Paris is een droom. Een droom met een beschouwelijke ondertoon. Wie is er niet besmet met het heimelijke verlangen nog eenmaal te mogen ruiken aan de sfeer van de eigen kindertijd? Wie kent niet de wens om even om het hoekje van de tijd te mogen kijken en, al is het maar voor even, twee of drie eeuwen terug te mogen reizen in de tijd.

Gil belandt als protegé van Woody Allen in de door hem geïdealiseerde Parijse jaren twintig, waar hij na alle ontmoetingen met schrijvers en kunstenaars gefascineerd raakt door de mooie Adriana – de maîtresse van Picasso.

Een filmliefhebber op IMDB merkt op dat er subliem wordt geacteerd in deze film, maar dat Marion Cotillard (Adriana) de show steelt in elke seconde dat ze op het scherm is. ‘In haar ogen en haar manier van spreken komt de aantrekkingskracht van deze speciale tijd en plaats tot leven. Haar filosofie – leef, geniet, koester het moment – sprankelt. Cotillard lijkt in haar energie, schoonheid en kracht het menselijk evenbeeld van de stad die Woody Allen en velen voor hem zo heeft geïnspireerd.’

Maar ook deze sprankelende Adriana blijkt op haar beurt ook weer terug blijkt te verlangen naar een Gouden Tijd. Mooie reflectie van Woody Allen op dat algemeen menselijke verlangen naar ‘elders’, ‘vroeger’ en ‘ver weg’. Terwijl Gil in de voor hem mooiste tijd en plek op aarde is beland, bekent Adriana hem naar een nog oudere tijd te verlangen – naar het leven rond de daar nog aan voorafgaande eeuwwisseling, de belle époque.

Een boeiend gegeven – dit verlangen naar elders en naar andere tijden. Juist ook door de sprankeling in de ontmoetingen tussen Gil en Adriana werkt beider nostalgisch verlangen als een spiegel. De vraag: waar gaat het nu eigenlijk om in het leven? Waar is levenszin? Wat is de kern van de sprankeling die we soms in het leven ervaren?

En zo plaatst Woody Allen ook vraagtekens bij de nostalgie en het eeuwige verlangen te vluchten uit het leven in het hier en nu. ‘Het is dit inzicht dat Gil nodig heeft om in te zien wat zijn boek miste, hoewel Gertrude Stein ook een handje helpt.’

Kostelijk zijn ook de momenten waarop Gils ervaringen door elkaar beginnen te lopen. Als hij in een museum van nu kennis begint te spuien over beroemde schilderijen aan de muur, realiseert hij zich in de plotseling vallende stilte in wat voor spagaat hij verstrikt is geraakt. Kennis spuiend die hij zelf in de nacht ervoor hoogst persoonlijk uit de mond van kunstenaars heeft gehoord. Maar wie gelooft dat? Als hij waarheidsgetrouw aan zijn verloofde van nu verslag doet van zijn ervaringen in de nacht, heeft zij het gevoel naar een waanzinnige te luisteren. De kleuren van de nachtwereld mengen zich nu eenmaal niet zo makkelijk met die van de dag.

Een filmliefhebber op IMDB zegt: ‘Nee, Midnight in Paris kan zich niet meten met grote films uit Allens vroege periode als Annie Hall of Manhattan, en al helemaal niet met Husbands and Wives. Maar wat een heerlijke film om naar te kijken – zo romantisch, mooi, slim, en aangenaam nostalgisch. Geen meesterwerk, en toch geef ik ’m het hoogst mogelijke cijfer, een 10, omdat de film me in zo’n opperbeste stemming heeft gebracht, en zelfs een beetje heeft geïnspireerd.’ 

Adriana: ‘Ik kan nooit bedenken of ik Parijs nou mooier vind bij dag of bij avond.’

Gil: ‘Nee, dat kan ook niet, je kunt niet één helft kiezen en de andere helft laten vallen. Ik denk wel eens: Welk boek of schilderij of compositie zou kunnen wedijveren met een prachtige stad als deze? Dat kan niet. Want als je hier om je heen kijkt, weet je dat elke straat, elke boulevard, een kunstvorm op zich is. Een stad als Parijs… met zijn lichten, cafés en mensen die het glas heffen en zingen, kan niet anders dan de meeste geweldige plek in het universum zijn.’

 

Film
Speelduur 94 minuten
Jaar 2011
Land Verenigde Staten, Spanje
Regie Woody Allen
Hoofdrollen Owen Wilson, Kathy Bates, Adrien Brody, Carla Bruni, Marion Cotillard, Rachel McAdams, Michael Sheen
Taal Engels (Frans)
DVD
Ondertiteling Nederlands, Frans
Jaar 2012
Aantal disks 1
Extra's
Bonus
Website
Film Oscar (Academy Award): Beste originele script. Golden Globe Award: Beste script

Beoordeel

Uw naam:


Uw beoordeling: Note: HTML-code wordt niet vertaald!

Oordeel: Slecht            Goed

Voer onderstaande code in:



Powered By Vruchtbare Aarde
Webwinkel Vruchtbare Aarde © 2018