Cadeaubon
Vruchtbare Aarde - abonnement

Goedkoper kunnen we een abonnement op ons tijdschrift niet maken: Vruchtbare Aarde verandert namelijk nooit iets aan de abonnementsprijs. Al 14 jaar lang hanteren we hetzelfde tarief van €19,20 per jaar. Maar als u wilt... geven we u bij uw abonnement ook nog een nummer cadeau (klik hier).

Kennismaking

Vruchtbare Aarde bestaat 20 jaar in de huidige vorm en geeft vier top-artikelen weg!

Betaalwijzen

U kunt kiezen voor iDEAL of een betaling achteraf. Indien u kiest voor iDEAL, wordt u naar de beveiligde omgeving van uw eigen bank gebracht. Voor vragen mag u contact opnemen met onze webwinkel op 020-6898468.

Tous les soleils

Tous les soleils
Maker: Claudel, Philippe
Type: DVD Speelfilm
Beschikbaarheid: 4
Prijs: €9,00
Aantal:  Bestellen
   - of toevoegen aan -   
Tous les soleils - Philippe Claudel

Een heerlijk lichtvoetige tragikomedie. Allessandro is docent barokke muziek in Straatsburg – die vaak vergeten, fotogenieke, bijzondere, aan de Rijn gelegen stad in het uiterste Noordoosten van Frankrijk. Sinds de dood van zijn vrouw staat hij er alleen voor in de opvoeding van zijn tienerdochter. Derde speler in dit opvallende driemanshuishouden is Allessadro’s onconventionele broer. Een aan huis gekluisterde kunstschilder die zijn kamerjas nooit uit lijkt te doen en in Frankrijk asiel aanvraagt omdat hij op vlucht zegt te zijn voor het volgens hem verderfelijke regime van Berlusconi in zijn thuisland Italië.  

Tous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe ClaudelTous les soleils - Philippe Claudel

Uitgebreide beschrijving:

Wat een mooie, aangename kijkervaring is Tous les Soleils. Snel schakelend tussen glimlach, lach en traan. Herkenbare karakters die hun weg proberen te vinden in het leven, met alle bijbehorende ups en downs, fouten en emoties. Een recensent uitte na het uitkomen van de film kritiek omdat er voor een komedie te weinig  komedie in zou zitten. Geweldig! Het leuke van Tous les soleils is nu juist dat de film niet te vangen is binnen dergelijke zelf benoemde schotten en nauwe begrenzingen. Regisseur Philippe Claudel putte inspiratie uit de Italiaanse komedies van de jaren zestig/zeventig. Films die voor hem pure magie uitstralen en waarin alles samenkomt. Humor, tragiek, emoties, verdriet, het clowneske en dramatiek.

Fascinerend vond Claudel het hoe menselijk een film op die manier kan zijn. “Eigenlijk een stuk samengebald leven. In anderhalf uur is een heel mensenleven weer te geven. Een  hele reeks emoties kunnen zo gedurende zeer beperkte tijd naast elkaar bestaan. Zonder zwaarte. Zonder al te expliciete moraal. Zonder belerend te zijn. Gewoon een heel prettige film.”

Kijk je na de aftiteling van Tous les soleils terug op de kijkervaring van zo-even, dan lijken we wat meer oog te hebben gekregen voor het geheel, voor de context waarbinnen alle leven zich afspeelt; alsof alle mensen met draden aan elkaar verbonden zijn. Een context waarbinnen ze natuurlijk soms noodgewongen botsen, om even later ook weer een duw in de rug mee te krijgen.   

Philip Claudel legt in een bij de DVD gevoegd interview uit dat hij in deze film de positieve kant van de mensheid als vertrekpunt heeft genomen. “In veel moderne films wordt de nadruk gelegd op negatieve hoofdpersonages, gekwelde figuren, mensen met een slechte inborst of verkerend in een beroerde negatieve situatie. Ik had zin om iets totaal anders te doen en een film te maken rond mensen die ‘goed’ zijn – die tijd aan anderen besteden. Voor mij heel belangrijk: de boodschap van solidariteit.”

Philip Claudel plaatst  kanttekeningen bij de populaire neiging om het positieve element in films te ridiculiseren. Alsof het opwekken van een fijn gevoel een negatieve lading zou hebben. “Maar het is juist iets heel menselijks.” Als voorbeeld noemt hij de klassieker It’s a wonderful life van Frank Capra uit 1946. Het verhaal van een engel die de wanhopige hoofdpersoon laat zien hoe de wereld  eruit had gezien zonder  hem; hoe zijn bestaan dramatische situaties een positieve draai heeft gegeven. It’s a wonderful life is zo’n positieve film die je als mens optilt en inspireert, wil Claudel maar zeggen.

Claudels eigen hoofdpersonage, Allessandro, is iemand net als wij. Alles behalve perfect. Een mens die niet alles  uit het leven haalt. Charmant en slim, goed in zijn vel zittend, maar opgesloten in zijn verdriet en zijn celibaat als weduwnaar en vader. Maar het leven gaat door. Ook al probeert Allessandro volop op de rem te staan. Pas als zijn dochter rondloopt met vlinders in haar buik, worden de scheuren in Alessandro's ziel zichtbaar, zoals de Filmkrant mooi opmerkt in een recensie. “Hij geeft haar te weinig ruimte. Het is een overbezorgdheid die voortkomt uit een onverwerkt verlies.”

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de prachtige muziek waarin Tous les Soleils is gedrenkt. Prachtig verweeft Claudel de Tarentella in zijn beeldverhaal – volksmuziek uit Zuid-Italië. Claudel zegt in een interview: “In 2002 hoorde ik de muziek voor het eerst en meteen verkeerde ik in volledige extase over hoe mooi ik het vond. Rond diezelfde tijd hoorde ik over een soort legende. De Tarentella muziek zou volgens dat verhaal een genezende werking hebben voor onder meer hoofdpijn. Deze legende diende als inspiratie voor mijn film. De liedjes zijn heel levendig en hebben een hoog tempo. Ik wilde deze muziek niet alleen maar gebruiken als achtergrondmuziek, maar het juist een prominente rol geven in de film. De muziek moest zelf een soort personage worden. Toen begon ik me voor te stellen (mede dankzij deze Italiaanse muziek) hoe het zou zijn voor Italiaanse mensen om in Frankrijk te wonen. Ik stelde me een muziekdocent voor van Italiaanse afkomst die lesgaf in Straatsburg, wiens leven gehavend is door het verlies van zijn vrouw, vijftien jaar eerder.”

Wat wilt u dat mensen onthouden na het zien van Tous les soleils?
“Ik wil mensen eraan herinneren dat we andere mensen in ons leven nodig hebben om te worden wie we zijn. Zonder die anderen zijn we niks. Ook mensen die overleden zijn kunnen nog steeds belangrijk zijn in ons leven en dat is ook niet verkeerd. Ik heb hier namelijk een persoonlijke ervaring mee. Twee jaar geleden is mijn vader overleden. Het lijkt wel of hij nu op dit moment meer aanwezig is in mijn leven, dan hij daarvoor was. Raar eigenlijk, toch? Ik denk elke dag aan hem en soms hebben we zelfs een conversatie. Dat geeft voor mij innerlijke rust.”

Onlangs zei de Belgische psychiater Dirk De Wachter in een interview dat hij het tegenwoordig populaire, ongebreidelde nastreven van materiële rijkdom een groot probleem vindt. “Hoe beter we het materieel hebben, hoe meer we onszelf verliezen in onze gelukscocon. Het is mooi als mensen iets willen bereiken, maar dan moet het op z’n minst een beetje betekenis hebben voor een ander. We vergeten die ander nogal eens. Het denken in egocentrische structuren gaat lijnrecht in tegen het wezen van de mens. Spinoza zei het al: de mens is verbonden. Of: de mens is met de ander.”

Wie zich aangesproken voelt, kijke Tous les soleils. Een lichte film, met een verrassende diepte.

Een proeve van de prachtige muziek uit de film, Silenzio d'amuri van Lucilla Galeazzi, L'Arpeggiata, Christina Pluhar, Marco Beasley:

 

Film
Speelduur 106 minuten
Jaar 2011
Land Frankrijk
Regie Philippe Claudel
Hoofdrollen José Luis Roig, Anouk Aimée, Neri Marcorè, Stefano Accorsi, Neri Marcorè, Lisa Cipriani
Taal Frans
DVD
Ondertiteling Nederlands, Frans
Jaar 2012
Aantal disks 1
Extra's
Bonus
Website
Film Oscar (Academy Award): Beste originele script. Golden Globe Award: Beste script

Beoordeel

Uw naam:


Uw beoordeling: Note: HTML-code wordt niet vertaald!

Oordeel: Slecht            Goed

Voer onderstaande code in:



Powered By Vruchtbare Aarde
Webwinkel Vruchtbare Aarde © 2017